vita prickar som inte är vita prick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    vita prickar som inte är vita prick

    Under mina är som akvarist har jag förskonats ganska väl från allvarligare parasitangrepp men nu har jag fått in något i ett av mina akvarium som är lätt oroande.

    En guppyhona har fått ett antal prickar på kroppen, det är endast denna guppyhona som visar symptom och jag är inte alltför oroad eftersom hon inte verkar så sjuk, hon är litet hängig men äter fint. Prickarna är större än vita prick och har helvitt center men också en lätt dimmigt vit färg runt om. Tillskildnad mot vita prick så verkar de vara spetsiga.

    En pansarmal har också dött idag, den visade dock inga symtom alls, är det en tillfällighet eller kan den ha angripits av parasiter på insidan? den var så hel och hållen att jag knappt trodde den var död.

    jag har tyvärr inte lyckats ta några bra bilder på just den sjuka fisken men här är den bild jag tagit.


    akvariet är ca 100-150 liter, innerfilter, doppvärmare. ca 23 grader i vattnet.

    Jag är ganska övertygad om att de kom med sniglar som jag köpte igår och därför är jag oroad över det hastiga förloppet, men hon ser klen ut så det förvånar mig inte att hon blev den som drabbades. Andledningen att jag tror att det är sniglarna är att det är det enda jag köpt på mycket länge till det här akvariet (ca 6 månader) och att jag har bilder på sniglarna när jag köpte dem och de hade vita små fläckar på skalet, något jag inte kunnat se idag men detta har jag inte helt bekräftat ännu.


    Jag har i akvariet guppys, klogrodor och pansarmalar samt de nya sniglarna.
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    Hmm.. hittade rätt snigel, han har sina underliga prickar kvar.

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      Nu ska jag iväg och köpa jodfritt salt, jag får testa det, jag kan inte komma fram till vad det är och planerar därför att testa det jag vet har funkat på parasiter förr. Guppyhonan lever men har börjat magra och det har även spritt sig till en annan guppyona, som dock bara har ett par prickar. Hennes ögon har dock blivit dimmiga se jag, vilket jag uppfattar oroande, det är inte vita prick men jag tror defenitivt det är en parasit, detta börjar oroa mig, kan någon ge svar? jag vill inte salta om jag inte måste och om jag senare kommer komma på en bättre medecin.

      Kommer sulawesisniglarna må dåligt av saltet, ska jag flytta dem innan jag saltar? det andra akvariet jag har är mycket svalare, kanske 17-18 grader.

      Jag ska städa litet, se om jag kan starta upp ett karantänskar, jag har litet trångt tyvärr.

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Sulawesisniglarna kommer att ogilla salt och dessutom ogilla kylan i ditt andra kar, det är svinkallt ju.
        Dom vill helst ha upp emot 28-30 grader har jag hört och sett på en sida.
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          Enligt wikipedia kommer salt döda sulawesina, jag har sulawesibebisar, jag tror inte jag kan riskera det.. Har någon bättre källor?

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            jo mitt andra kar har jag min guldfisk i.. det ska vara kallt. Jag kanske kan skaffa en ny doppvärmare till det och värma upp det tillfälligt för deras skull... det är det där med bebisarna, de är inte så lätta att hitta och jag är rädd att de mår dåligt av en flytt de är så små

            Kommentar

            Arbetssätt...