Scalare med bråck?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sliaros

    Scalare med bråck?

    Hej, behöver hjälp!

    Två av sex scalare ser konstiga ut efter dom fick mat nu på eftermiddagen, max 5-10 min efteråt så ser de ut som de har spruckit under magen:



    I övrigt är allt okidoki i akvariumet. Har dom ätit så dom spruckit? Vad kan jag göra?
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Fidderackan så otrevligt det där såg ut då.....skulle tro att den förr eller senare dör av detta för det såg ut som kroppsligt innehåll som hamnat på lite villovägar
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Sliaros

      #3
      Ja, det ser tyvärr ut som tarmar.. Stackars små.

      Vad kan det bero på? Dålig avel?
      Jag har bara haft mina scalare i en vecka, så jag funderar på om jag ska åka tillbaka med dom till affären. För de kommer alltså sannolikt inte klara det i långa loppet?

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #4
        Ser inte bra ut nej.... En av mina diskusar såg ut såhär för några veckor sen, men försvann efter nästan en vecka. Om jag bara hade tur vet jag inte, men eftersom dom är såpass nyinköpta kanske det är dumt att chansa...
        / Marcus

        Kommentar

        • FishInTank
          • February 2009
          • 165

          #5
          det har hänt för mig detta med en av min scalarer. det såg ut som att hon hade bajsat ut lite tarmar, men hon klarade sig efter detta och det var kanske 4-5 månader sen.
          455 L Växter

          Kommentar

          • Sliaros

            #6
            De får nog åka tillbaka iaf. Men vad beror det på då? Har aldrig varit med om det, eller hört talas om det tidigare. Så hufsplufs har jag två fiskar med bråck..

            Vill börja med de bästa förutsättningarna när jag väl uppgraderat mitt akvarium, så jag vågar inte chansa när de dels är såhär små och när jag bara haft dom i en vecka.

            Kommentar

            • Martin85
              • February 2008
              • 465

              #7
              Bara det inte lockar andra invånare till att hugga efter det. Kanske värt att hålla extra koll på det.

              Kommentar

              Arbetssätt...