Ancistrus nyköpt Sjuk ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matte79
    • October 2009
    • 110

    Ancistrus nyköpt Sjuk ?

    Hej min sambo såg något konstigt på våran Ancistrus hone
    Hon har en stor grå hinna på kroppen och en blodig rund fläck
    all den gråa hinnan och den röda fläcken sitter på ryggen framflr ryggfenan, Det gråa ser ut som om manen håller på astt lösas upp !

    Nu vet jag inte va det är
    Hon hade även detta när vi köpte henne och befarar att hon och kanske även han är sjuk, Men va kan det vara för sjukdom i så fall ?
    min svärfar sa att där vi köppte malarna har en del sjuka fiskar

    Så va tror ni de kan vara och va jag kan göra ?
    Hon är inte aktiv alls bara ligger där Medan hanen är mer pigg !
    Men hat en o annan vit prick som är större och vitare en de andra orginella på en ancistrus.


    Tips och råd är taksamt!


    Mvh Mathias

    PH 7,0
    Nitrit 0 - 0,1 eller mindre
    720L
    720L
  • Matte79
    • October 2009
    • 110

    #2
    Här är en närmare bild och beskrivning på malen:


    Den bilden visar lite !
    720L

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Gissar på en bakteriell infektion. Isolera firren och kör en behandling med t ex General Tonic.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Matte79
        • October 2009
        • 110

        #4
        Okej finns det fler man kan använda ?
        Nu är det så att de 2 malarna går i mitt 720L
        tillsammans med 2 Juvelciclider och ses nykläckta yngel
        så hur blandar man till detta för i så fall har samtliga fått det som malarna värkar ha !
        720L

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Fasen också. Då blir du nog tvungen att behandla hela karet, med risken att du slår ut bakteriefloran i filtret också. General Tonic sägs vara snällt mot filterbakterier, medan andra medel definitivt inte är det (Som AquaFuran mm).
          Men jag hade ändå köpt lite bakteriekultur att ha om bakterierna i filtret slås ut, laddat upp med salt och ett nitrittest också.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Matte79
            • October 2009
            • 110

            #6
            okej
            Ja jag har fler akvarium som är på
            så vatten med rätt bakterieflora finns att ta av =)
            Vet inte var man kan få tag i General Tonic
            Vet inte om det kan finnas i sjöbo ?
            Någon som är runt Sjöbo och kanske vet ?

            Tester jag har hemma är:
            Nitrat
            Nitrit
            Ph
            No2
            No3
            kH
            gH
            ---------
            Sera Aqutan VBC-Stress Protection 400l
            Aquamor 1 "Vet ej va det är"
            Master Grow for aquarium plants
            ---------

            Är lite jag har fått av min svärfar men vet inte va allt är till ?
            Så ni som vet bättre kan förklara =)
            720L

            Kommentar

            • janson
              • July 2009
              • 300

              #7
              Har de andra fiskarna fått några symtom som visar att de är sjuka? Annars vore det mycket bättre om du kunde medicinera malen i något karantänskar.

              Kommentar

              • Matte79
                • October 2009
                • 110

                #8
                Jag vet inte om de andra har fått något enu
                Men jag befarar att båda malarna har lustiga saker på sig
                och nu har malarna gått tillsammans med 2 Juveler och deras yngel som enu inte sommar själva i samma kar, Hade Aquamor 1 men står att det är för Dammfiskar ?
                De skulle vara för öppna sår och liknande Beskriver bra på speciellt malhonan !

                Men kan man ha de till akvarium med och till detta ?
                En påse till 500L vatten har 3 påsar.

                Så jag tycker att det är lika bra att köra behandling på samtliga fiskar !?
                720L

                Kommentar

                • janson
                  • July 2009
                  • 300

                  #9
                  Ursprungligen postat av Matte79
                  Jag vet inte om de andra har fått något enu
                  Men jag befarar att båda malarna har lustiga saker på sig
                  och nu har malarna gått tillsammans med 2 Juveler och deras yngel som enu inte sommar själva i samma kar, Hade Aquamor 1 men står att det är för Dammfiskar ?
                  De skulle vara för öppna sår och liknande Beskriver bra på speciellt malhonan !

                  Men kan man ha de till akvarium med och till detta ?
                  En påse till 500L vatten har 3 påsar.

                  Så jag tycker att det är lika bra att köra behandling på samtliga fiskar !?
                  Ja det är alltid svårt att avgöra vilket som är bäst... Vet faktiskt inte själv hur jag hade gjort i din situation.
                  Fördelarna med karantän är ju att du slipper medicinera ett helt stort kar, (720 liter var ditt på va?) förutom att det blir billigare chansar du inte att ballansen rubbas. Är även inte så bra att medicinera i förebyggande syfte. Det är ju svårt att säga om dina andra blivit smittade i nuläget.
                  Något som dock är surt är om du bestämmer dig att medicinera i karantän och samtidigt upptäcker att de andra smittas.

                  Det viktigaste är väl dock att du agerar snabbt. (Fast det är ju svårt när man inte vet hur man ska lägga upp det.)

                  Bara min tanke på det hela...

                  Kommentar

                  • Matte79
                    • October 2009
                    • 110

                    #10
                    Ja nu har inte malarna gått i mitt 720 i så många dagar 2 - 3 dar
                    och jo jag har ett kar med vatten utan fisk i Men det är ju det hur fort det kan ta att smittan sprids och om jag bara ska lägga dem i ett som är på ca 85 - 90L
                    eller om ajg ska flytta över alla, Men i villket fall som hellst så måste jag tömma 720 och börja om och sanera det ? Så då kamna la lika gärna köra allt i 720 ?

                    Och om jag nu kan använda denna medesin till dessa fiskar ?
                    och hur jag ska blanda det ?
                    720L

                    Kommentar

                    • Matte79
                      • October 2009
                      • 110

                      #11
                      Vill gärna veta hur jag ska göra med denna medisin !!!
                      Jag tängte flytta båda malarna i karantän och skulle tappa vatten i från det kar som de gott i ett tag när jag såg något jag tror är maskar SMÅ maskar som simmar runt i karet Vilket INTE har varit där innan, Jag märkte när malarna hade varit i karet i en dag att det började skumma på ytan som om jag hade haft diskmedel i karet !? Vilket jag inte haft Så ja något ät fel på malarna och jag är säker på att maskarna kommer i från malarna !?

                      Vad göra nu ?

                      Tacksam för all hjälp jag kan få
                      Mvh Mathias
                      720L

                      Kommentar

                      • Matte79
                        • October 2009
                        • 110

                        #12
                        Har set nu att jag har Vita maskar i alla karen förutom i yngelkaret !!!
                        Har 5 kar i gång
                        100L Blackmolly - Enstaka vit mask simmar runt och rör sig på glasset !
                        85L Juvelciclidyngel 4 - 10 mm
                        85L Juvelciclidpar - Enstaka vit mask simmar runt och rör sig på glasset !
                        85L Ancistrus pas på 10cm på medesinering på Aquamor 1 för blodogt sår på honan vita prikar och gra massa på huden. ?
                        100L tomt bara pump som går men inte 100% tomt Det är milioner av vita maskar !!! ?
                        720L - Juvelciclidpar + yngel EJ frisimmande - Enstaka vit mask simmar runt och rör sig på glasset !

                        Har försökt hitta info men hittar bara va folket tror att det är, och att de kommer i från för mycket matande. Men har hafft dessa kar på i snart en månad och i dag exploderade det och det börjar komma mer o mer i samtliga kar utom yngelkaret då enu ! Har matat lika mycket hela tiden och mer hos ynglena !

                        Varför kommer dem nu och som en eplotion och samtidigt i alla karen ?
                        Vad göra ?

                        Ska jag fördela ut lite Juvelyngel i karen som äter dem ?
                        Eller äter masken fisken inneifrån ?
                        720L

                        Kommentar

                        Arbetssätt...