Guppys dör plötsligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zezzan_linn
    • November 2007
    • 132

    Guppys dör plötsligt

    Akvariet är 60 liter. har varit igång i snart 2 år. temp: 25 grader. ingen nitrit.
    Invånare: 2 amanoräkor, 1 vuxen guppyhona och ett 30-tal små guppysar.

    För några dagar sedan såg jag hur en guppy (ca 2 cm stor) föll till botten. den låg där och flämtade i några sekunder innan den dog.
    Nyss skedde nästan samma sak; en guppy (även denna ca 2 cm) låg och ryckte strax under ytan för att nästa sekund dö.

    Vad är det som drabbar mina guppys? Ingen har visat något tecken på sjukdom. Äter som de ska. inga skador/prickar/andra märken.
    De bara dör helt plötsligt.

    Jag har inte köpt nya guppys på ganska lång tid så jag misstänker att det blivit en del inavel, kan det vara det som är orsaken?

    Det är fullt möjligt att fler än dessa 2 har dött, bara det att jag inte hunnit se det.

    Och problem nummer två;
    I mitt andra akvarium; 300 liter. igång sedan ca 3 månader tillbaka. ett 30-tal småfiskar av diverse sorter. 25 grader. ingen nitrit.

    Bland annat så finns det 5 sebrafiskar i detta kar och en av dem har börjat blivit väldigt mager. "han" spottar ut all mat. Dessutom så ser hans fjäll lite "skabbiga" ut ovanpå ryggen.
    Misstänker att han är gammal.

    Fiskarna i detta kar har även börjat klia sig. Bör jag tillsätta någon medicin och isåfall vilken?
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    Vad jag kan se så verkar du ha haft problem med det här karet länge... tex. som stinkande vatten, döda fiskar osv!?
    Gör du delvattenbyte varje vecka och har ordentlig filtrering?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • zezzan_linn
      • November 2007
      • 132

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Vad jag kan se så verkar du ha haft problem med det här karet länge... tex. som stinkande vatten, döda fiskar osv!?
      Gör du delvattenbyte varje vecka och har ordentlig filtrering?
      Ja, ca 30% varje vecka. filtret borde vara okej då det är gjort för akvariet.

      (ang vattnet så berodde det på att ytan inte rörde sig.)

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        Ursprungligen postat av zezzan_linn
        Ja, ca 30% varje vecka. filtret borde vara okej då det är gjort för akvariet.
        Är det ett juwelkar med deras filter så borde det vara ok men är det tex aquaelkar med deras fan1+ som följer med så är det inte ok, att ett filter följer med karet betyder inte att det räcker många ggr
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...