Varför Salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slatan
    • August 2009
    • 277

    Varför Salt?

    Har märkt att vissa säger att man ska testa att ösa i salt när fiskar blivit sjuka, men har nog aldrig hört varför, nån som har lust att förklara?
    -Varför är bladlöss så små?
    -De stannar i växten!

    54 liter akvarium
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Detta är en av många gamla tråder i ämnet i forumet http://www.zoopet.com/forum/showthre...highlight=salt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Slatan
      • August 2009
      • 277

      #3
      Jo men det var inte så givande svar där
      Står typ bara att det är onödigt... Men ändå säger alla/många jämt att man ska testa att salta vattnet när fiskarna blir sjuka....
      -Varför är bladlöss så små?
      -De stannar i växten!

      54 liter akvarium

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Slatan
        Jo men det var inte så givande svar där
        Står typ bara att det är onödigt... Men ändå säger alla/många jämt att man ska testa att salta vattnet när fiskarna blir sjuka....
        Vet inte vad du menar med givande svar - man kan ju inte bara ljuga för att kunna ge ett "givande svar".

        Angående sjukdomar så står det detta
        Däremot om fiskarna blir sjuka så kan det vara till hjälp för att underlätta för fisken att upprätthålla den osmotiska balansen.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

          #5
          Ganska ofta är det akuta problemet vid sjukdom att fisken har problem med vattenbalansen (den osmotiska balansen). Stress kan ge detta och särskilt vita prick orsakar detta genom att punktera huden. Då hjälper salt. Vid transport (som stressar fisken) föreslår http://edis.ifas.ufl.edu/VM007 en salthalt på 0.01-0.3% för att motverka detta.

          Sedan hjälper salt mot en hel del sjukdomsframkallande organismer. Man kan man doppa fisken i hög salthalt i cirka 10 minuter för att bli av med parasiter.

          Det funkar det även att hålla borta parasiter med lägre salthalt. 0.01-0.2% föreslås här http://edis.ifas.ufl.edu/VM007 De påpekar även att tetror och fiskar som navigerar med elektricitet inte ska hållas permanent i saltat vatten.

          (Jag har skrivit en FAQ om salt på ciklid.org men tyvärr ligger sidan nere just nu, men förhoppningsvis får vi upp den igen under dagen)
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Det funkar det även att hålla borta parasiter med lägre salthalt. 0.01-0.2% föreslås här http://edis.ifas.ufl.edu/VM007 De påpekar även att tetror och fiskar som navigerar med elektricitet inte ska hållas permanent i saltat vatten.
            Intressant läsning - vet du vilka "single-cell protozoans" det handlar om som salt i så liten mängd skulle hjälpa mot (är för övrigt inte alla "protozoans" encelliga?).
            Vet du var man kan läsa mer om detta detta påstående? Jag googlade lite men blev inte mycket klokare eftersom jag då fann att det t.o.m fanns vissa "single-cell protozoans" i saltvatten - så det måste ju i så fall handla om vissa specifika.

            Kan också vara värt att nämna att salt i liten mängd också tillfälligt minskar skadeverkningarna av nitrit i vattnet (nitrit i vattnet leder ofta till att fiskarna blir sjuka).

            Själv har jag under årens lopp gjort ganska omfattande "tester" för att ta reda på om salt fungerar i förebyggande syfte (Jag var förr starkt "salttroende"). Jag har både testat med och utan salt i malawiakvarier (mer än 100 akvarier) under långa perioder (mer än ett år) och jag noterade inte någon som helst skillnad i sjukdomsfrekvens om man använde salt eller inte.
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 17 November 2009, 13:35.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Jag tro på Kjell.

              Det ska nog till rätt rejäla sår om salthalten inuti fisken ska utgämnas mot sötvattnet i karet på ett märkbart sätt.

              Vad gäller organismer så kan de nog påverka på det sättet att det blir mer ogynnsamt för organsismerna än vad fisken lider av det och på så sätt vinner fiskens immunförsvar mot angreppet, men då tycker jag Kjells empiriska undersökning är intressant för att se om det har verklig effekt eller bara teoretisk.
              Checking out...

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Det finns fler undersökningar som visar på att fisken behöver lägga mellan 20-50 % av sin dagliga energi på att hålla uppe det inre osmotiska trycket. Det du då gör när du saltar upp är att du tillfälligt minskar denna procent vilket i sin tur gör att fisken kan lägga denna energin på att bekämpa sjukdomsalstraren istället.

                På samma sätt som en fisk växer fortare i saltat vatten, mer enegi kan läggas på tillväxt..
                Säger nu inte att detta är bra för all fisk o regelbundet ha i salt.

                Här är några studier i ämnet.
                McCormick, Stephen D “Endocrine control of osmoregulation in teleost fish“. American Zoologist. Sep 2001

                Boeuf G, Payan P. “How should salinity influence fish growth?” Comp Biochem Physiol C Toxicol Pharmacol. 2001 Dec
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  • June 2002
                  • 1081

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Intressant läsning - vet du vilka "single-cell protozoans" det handlar om som salt i så liten mängd skulle hjälpa mot (är för övrigt inte alla "protozoans" encelliga?).
                  Vet du var man kan läsa mer om detta detta påstående? Jag googlade lite men blev inte mycket klokare eftersom jag då fann att det t.o.m fanns vissa "single-cell protozoans" i saltvatten - så det måste ju i så fall handla om vissa specifika.

                  Kan också vara värt att nämna att salt i liten mängd också tillfälligt minskar skadeverkningarna av nitrit i vattnet (nitrit i vattnet leder ofta till att fiskarna blir sjuka).

                  Själv har jag under årens lopp gjort ganska omfattande "tester" för att ta reda på om salt fungerar i förebyggande syfte (Jag var förr starkt "salttroende"). Jag har både testat med och utan salt i malawiakvarier (mer än 100 akvarier) under långa perioder (mer än ett år) och jag noterade inte någon som helst skillnad i sjukdomsfrekvens om man använde salt eller inte.
                  Nej, men en gissning är vita prick och oodinium. Dessa texter på EDIS måste ofta ses utifrån hur man ekonomiskt driver en karpodling med recirkulerande vatten och liknande.

                  Ett "fel" du "givetvis" gjorde i ditt test var att du inte misskötte akvarierna. Nitriten har du nämnt men slemskiktet ökar också vilket gissningsvis hjälper mot bakterier (vilket man lätt får problem med vid häg belastning) samt det Kaj tar upp dvs att fiskarna behöver lägga mindre kraft på osmos. Du kanske inte ens var i närheten av den situation då salt skulle gjort en skilnad. Jag är personligen av uppfattningen att konstant höjd salthalt är onödigt i ett välskött akvarium.

                  Jag har i jobbet rutinmässigt behandlat fisk (malawi och viktoriaciklider) enskilt i behandlingsakvarier med 35g salt /10L vatten och det hjälper verkligen mot "tuffsiga" fenor och kroppar men framförallt mot simproblem "tappar balansen" när de blivit stressade eller skadade (ofta en kombination). Det senare är tydliga problem med den osmotiska balansen.

                  Dre: Nej, det behöver inte vara speciellt stora sår. De efter vita prick räcker. Ett annat stort problem är att en stressad fisk tar in vatten. Men detta har Kjell redan skrivit på flera ställen.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 17 November 2009, 15:06.
                  Mvh. Ola
                  Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                  Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    #10
                    Kul diskussion Om man tänker rent logiskt genom att tillsätta salt förändrar man miljön o levnadsbetingelsena för både fisk o mindre organismer. Borde inte en liten organism generellt vara mer känslig vid en än en större?
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      • June 2002
                      • 1081

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Kul diskussion Om man tänker rent logiskt genom att tillsätta salt förändrar man miljön o levnadsbetingelsena för både fisk o mindre organismer. Borde inte en liten organism generellt vara mer känslig vid en än en större?
                      Det är just detta man åstadkommer när man doppar en sötvattensfirre i saltvatten i 10 min eller bräckt i 30 min. Parasiterna skrumpnar ihop och faller av men fisken klarar sig även om de inte gillar det. På saltvattensfisk gör man tvärt om. Då exploderar parasiterna.

                      Det är just den här förskjutningen man måste tänka på hela tiden. Lite exempel som bygger på kvalificerade gissningar och rena spekulationer:

                      Höjer man salthalten snabbt så kanske inte alla sjukdomsalstrare klarar det medan fisken ställer om sin fysiologi. Om det tillfälligt ger fisken avlastning från osmotiskt tryck samt ökar slemskiktet så kan denna kombination vara orsaken till fiskens tillfrisknande.

                      Samma gäller vid ständigt förhöjd salthalt. Kanske minskar salt hastigheten det epidemiska förloppet eller kanske till och med avbryter det så att fiskens yttre immunförsvar (t ex slem) vinner.
                      Mvh. Ola
                      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Det finns fler undersökningar som visar på att fisken behöver lägga mellan 20-50 % av sin dagliga energi på att hålla uppe det inre osmotiska trycket. Det du då gör när du saltar upp är att du tillfälligt minskar denna procent vilket i sin tur gör att fisken kan lägga denna energin på att bekämpa sjukdomsalstraren istället.

                        På samma sätt som en fisk växer fortare i saltat vatten, mer enegi kan läggas på tillväxt..
                        Säger nu inte att detta är bra för all fisk o regelbundet ha i salt.

                        Här är några studier i ämnet.
                        McCormick, Stephen D “Endocrine control of osmoregulation in teleost fish“. American Zoologist. Sep 2001

                        Boeuf G, Payan P. “How should salinity influence fish growth?” Comp Biochem Physiol C Toxicol Pharmacol. 2001 Dec
                        Intressant - jag märkte som sagt ingen skillnad vare sig vad gäller sjukdomar (fast det kan ju kanske bero på det som Ola skriver) eller för den delen på tillväxttakten (jag hade då i huvudsak Malawi).
                        När mitt huvud någon gång framöver blir lite "skarpare" kommer jag att läsa igenom texten i de 2 länkarna du anger - tack för dom.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...