Ögat sväller upp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cola
    • June 2009
    • 56

    Ögat sväller upp!

    Hej min Blå ciklids ena öga har svällt upp och bleknat till lite, vad ska jag göra och vad är det för fel på den? Kan man få något läkemedel mot det? Är det smittsamt? Kommer han dö?

    [] <- En fisk som en i familjen önskar sig. Men jag själv säger tyvärr nej...
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    troligen bakterieinfektion i slemhinnan du kan prova att tillsätta salt, 0,5dl/100L
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av Cola
      Hej min Blå ciklids ena öga har svällt upp och bleknat till lite, vad ska jag göra och vad är det för fel på den? Kan man få något läkemedel mot det? Är det smittsamt? Kommer han dö?
      Ja det är inte helt ovanligt att den här typen av ciklider får uppsvullna ögon. Detta brukar vara en indikator på att vattenkvaliten inte är så bra. Är formodligen en bakteriell åkomma som orsakat det uppsvullna ögat. Blåciklider är enna riktiga matvrak och det bildas givetvis oxå exkrement därefter, därför är det viktigt att ha god filtering och regelbundna delvattenbyten.
      Jag skulle ha gjort ett rejält vattenbyte (minst 2/3 av volymen) och därefter tillsatt salt (vet dock inte hur mkt man skall tillsätta för dessa fiskar, men ca 0,5dl/100L).
      Alternativt så struntar du i salttillsatsen om du inte vill ha i en massa salt i karet, och gör bara vattenbytet. Mina erfarenheter är att det inte är smittsamt, och skulle det drabba fler fiskar beror det troligtvis inte på att den första fisken har smittat de andra iaf. Detta är i princip aldrig dödligt och läker oftast av sig självt, men med lite otur kan fisken förlora synen eller tillochmed hela ögat i värsta fall, men det brukar som sagt lösa sig självt. Kolla gärna in de andra inläggen här. Verkar vara flera som har "ögonproblem" just nu.
      Lycka till!
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Just det ja, saltet jag menar om du nu skulle använda dig av det är alltså NaCl utan jod!
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        Arbetssätt...