min special molly (gul) är slö!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chippen81
    • November 2009
    • 87

    min special molly (gul) är slö!

    Hej finns det någon som kan hjälpa mig? har en molly som "ligger" messtadels på botten, men knackar jag på glaset eller ger fiskarna mat så simmar hon. Hon har varit såhär i ca 1 mån nu
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tyvärr tror jag inte det är så mycket att göra åt, utan hon kommer troligen att bli sämre och sämre för att till slut försvinna från jordelivet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Chippen81
      • November 2009
      • 87

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Tyvärr tror jag inte det är så mycket att göra åt, utan hon kommer troligen att bli sämre och sämre för att till slut försvinna från jordelivet.
      ja dessvärre tror jag att du har rätt , men de har jag trott en tid nu men hon har inte blivit sämre eller bättre alls på den här tiden, och hon ser pigg ut när det är mat, men sen blir hon tung och orkar inte simma och lägger sig på botten .

      Kommentar

      • Chippen81
        • November 2009
        • 87

        #4
        kan man lägga henne i karantän? har hört att man kan ha salt i vattnet så piggnar mollys till eller kan det bara förvärra betendet?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Varför inte, det kan knappast bli sämre. Salt brukar hjälpa till att de repar sig, men oftast tyvärr bara för en kort tid...1 dl/100 liter akvarium är en bra dos.
          Ska du sedan gå ner med salthalten så gör det genom 20% vattenbyte med ett par dagar mellan så det inte blir en chock för fisken när du går ner med saltet i karet.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Andrém
            • October 2009
            • 1247

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Varför inte, det kan knappast bli sämre. Salt brukar hjälpa till att de repar sig, men oftast tyvärr bara för en kort tid...1 dl/100 liter akvarium är en bra dos.
            Ska du sedan gå ner med salthalten så gör det genom 20% vattenbyte med ett par dagar mellan så det inte blir en chock för fisken när du går ner med saltet i karet.
            Förlåt att jag kapar tråden till något annat än frågan men, är samma dos salt rek. för att dra ner på nitriten? Ville inte starta en ny tråd för 1 fråga.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Du drar inte ner nitrithalten med salt, däremot underlättar du för fisken om det är nitrit i karet.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Andrém
                • October 2009
                • 1247

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Du drar inte ner nitrithalten med salt, däremot underlättar du för fisken om det är nitrit i karet.
                Ja exakt, skrev det på ett knasigt sätt bara Tack

                Kommentar

                • Chippen81
                  • November 2009
                  • 87

                  #9
                  varför dör hon inte? jag menar det har snart gått 2 månader nu men hon e pricis likadan lägger sig på botten hela tiden, har mätt värderna på vattnet allt e bra förutom väldigt hårt vatten nästan 180 GH (general hardness) kan man minska hårdheten?? tacksam för svar

                  Kommentar

                  • eckick1
                    • November 2009
                    • 121

                    #10
                    Ursprungligen postat av Chippen81
                    varför dör hon inte? jag menar det har snart gått 2 månader nu men hon e pricis likadan lägger sig på botten hela tiden, har mätt värderna på vattnet allt e bra förutom väldigt hårt vatten nästan 180 GH (general hardness) kan man minska hårdheten?? tacksam för svar
                    Min gula hona var sådan preics innan födslen, och sen dog hon. Hanen börjar bli lite slö med. Men han lever och simmar. Salt hjälpte/hjälper inte här. Den dör snart.
                    Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #11
                      det där med salt igen. speciellt för mollysar är att dom diggar salt.
                      vissa mollysar kan bli missafärgade om dom inte får salt.
                      te x en svart molly, den kan bli lixom grådassig eller fläckvis vit. och hjag pratar inte om en fläckig variant utan om en helt svart molly.
                      Kanske är din mollyhona en lite svagare indevid och blir kanske trött och slö för att den inte får salt?

                      har du haft i salt? läs i artbeskrivningen där står mängden salt som dom trivs bäst i.
                      Men kolla upp med dina andra fiskar så att dom inte är extra kännsliga för salt...
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      Arbetssätt...