Nyinskpta fiskar med torpedsjuka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    Nyinskpta fiskar med torpedsjuka

    vi köpte 4 nya svärdbärare till sönerna för två veckor sedan. En av dem dog efter ett par dygn. jag undersökte den lite men hittade inget anmärkningsvärt. Sen "försvann" två guppies i samma akvarium. Nu har deras gamla svärdbärarhona börjat uppföra sig underligt med svajande simsätt, inte helt hopklibbade men fenorna tätt mot kroppen och hon gömmer sig under en anubias, alltså nästan vid botten.

    jag ser detta beteende även på de nyinköpta fiskarna och hanen har även helt insjunken buk.

    Jag har sökt lite här på forumet och det tycks vara torpedsjukan?? och det verkar ha smittat hela akvariet

    Jag har medicin mot vita prick hemma och även furanol, skulle någon av dessa kunna hjälpa?

    Jag såg dessutom att de hade ett helt karantänakvarium med just svärdbärare på djuraffären förra veckan.....

    Finns det hopp??
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tveksamt. Du kan försöka med ett 50% vattenbyte först, och sedan salta på ganska bra i karet med 1 dl/100 liter akvarium.
    Det är ingen generalkur mot skiten, men de kommer troligen att repa sig men tyvärr kommer det för det mesta tillbaka efter ett tag igen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • sandish
      • August 2009
      • 462

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Tveksamt. Du kan försöka med ett 50% vattenbyte först, och sedan salta på ganska bra i karet med 1 dl/100 liter akvarium.
      Det är ingen generalkur mot skiten, men de kommer troligen att repa sig men tyvärr kommer det för det mesta tillbaka efter ett tag igen.
      låter som det är enklare att starta om allting och köpa nya fiskar. Svärdbärare och guppys är ju inte direkt dyra eller sällsynta... om det är så som du säger att de endast kan "läka" dom ett tag, för att sedan insjukna igen... så tycker jag de låter bättre att helt enkelt starta om. Ni har ju ändå bara haft fiskarna i 2 veckor
      500L Monster Tank
      1st Paroon haj
      3st Påfågelciklider (Oscar)
      1st Gibbicep

      1 st Redtail Catfish

      Kommentar

      • linda.n
        • March 2008
        • 459

        #4
        Nja, vi hade haft de nya svärdisarna i två veckor. sen finns det andra äldre individer som hängt med ett tag.

        Två till döda. men nu ser det lite bättre ut igen. konstigt. jag bytte hur som helst vatten i två omgångar, ca 50% totalt. Ca 0,5 dl salt (54l)
        Har en Kuhlii som ser aningen misstänksam ut och gillar inte all uppståndelse men han verkar tack och lov inte påverkad av någon sjukdom. Inte heller kilfläcksrasborerna.

        problemet med just detta akvarium är ju att det är två småpojkars egna så även om fisken inte är värd mer än ett paket fryst strömming så är det deras fiskar och sorgen är total.

        jag avvaktar ett tag till och ser hur det utvecklas.

        tack för svar!
        Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Vita prick medicinen kommer antagligen bota dina fiskar.

          Kommentar

          • linda.n
            • March 2008
            • 459

            #6
            Ursprungligen postat av endymion
            Vita prick medicinen kommer antagligen bota dina fiskar.
            jasså? då får jag prova det också. Även om sjukan verkar ha stannat av för den här gången. Tack!!
            Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

            Kommentar

            • janson
              • July 2009
              • 300

              #7
              Ursprungligen postat av linda.n
              jasså? då får jag prova det också. Även om sjukan verkar ha stannat av för den här gången. Tack!!
              Vet inte om jag förstod dig rätt men om sjukan har slutat är det inte så stor mening att hälla i medicin. Många är väldigt anti att medicinera i hela karet utan om möjligt gör det i karantänskar.

              Kommentar

              Arbetssätt...