Fenan föll av!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vasebacken
    • November 2009
    • 5

    Fenan föll av!

    Har ett kar på 100 liter med svarta och röda fantomtetror, indiska glasmalar, rasboror mfl.

    Min ena svarta fantomtetra fick plötsligt nåt märkligt vitt oformligt "sår" vid ryggfenan och två dagar senare föll hela fenan av när jag skulle fånga den! Eftersom den fortfarande uppförde sig normalt i övrigt fick den vara kvar ett dygn men då såg jag att det kommit samma "sår" på fenan på magen och några timmar senar var den död. Tog omedlebart bort den, bytte ca 1/3 vatten och tillsatte Sera Aqutan.

    Övrig fiskar verkar helt ok, men jag har aldrig varit med om nåt liknande. Är det detta som kallas fenröta kanske?

    Tacksam för tips!
  • travianplayer
    • October 2009
    • 1201

    #2
    jag vet ej riktigt men jag skulle tro på fenröta eller svamp
    Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

    Kommentar

    • Vasebacken
      • November 2009
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av travianplayer
      jag vet ej riktigt men jag skulle tro på fenröta eller svamp
      Finns någon sida med bilder på olika sjukdomar så att man kan jämföra hur det ser ut när en fisk har exempelvis fenröta eller svamp?

      Om det nu skulle vara något av ovanstående, måste man behandla karet med något medel även om kvarvarande fiskar fortfarande verkar helt ok?

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Tjena, med största sannolikhet fenröta. Hittade en hyffsad förklaring på engelska.
        (http://www.fishyfarmacy.com/Q&A/fin_disorders.html)

        Q: The fish's fins appear to be slowly eaten away and edged in white.

        A: This is a classic case of Fin and Tail Rot. It is caused by a Pseudomonas Bacteria (A condition called: Pseudomoniasis).
        Treatment: There are quite a few things you can use to treat this condition. TMP-Sulfa -or- Sulfa 4 TMP -or- Neomycin Sulfate -or- Tetracycline -or- Nitrofurazone.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Finns massor med bilder på fen röta iallfall om du söker på engelska Fin Rot.

          tex som på denna barb http://www.aquariumlife.org/fin-rot.jpg
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • beckius
            • November 2009
            • 7

            #6
            Jag har också varit med om det där. Hade svart fantomtetra, den sista tog jag bort för någon vecka sedan. Den började se allmänt "gammal" ut, lite skabbiga fenor och knölar. En dag såg jag att en fena var borta, då tyckte jag att det fick vara nog. Faktum är att alla fantomtetror gått bort på det sättet för mig, de får liksom knölar och sen dör de. De andra fiskarna, har bla blodtetra, är hur friska som helst.

            Tog över några guldfiskar förut som bott i skål , de fick fenröta så jag vet hur det ser ut. Tycker inte att fantomtetrorna hade det nu.

            Jag undrar om dom bara blir gamla och gaggiga? Jag är bara nybörjare så jag ska inte säga något.

            Kommentar

            • Vasebacken
              • November 2009
              • 5

              #7
              Tack!!

              Tack för hjälpen!! Just denna länk gick inte att öppna men de andra funkade och nu när jag fått reda på det engelska namnet så blev det betydligt lättare att få svar och bilder! /Erika

              Ursprungligen postat av Markus1984
              Finns massor med bilder på fen röta iallfall om du söker på engelska Fin Rot.

              tex som på denna barb http://www.aquariumlife.org/fin-rot.jpg

              Kommentar

              • Vasebacken
                • November 2009
                • 5

                #8
                Gamla fulingar...?

                Mycket intressant det du skriver, för nu är fantomtetra nr 3 på väg utför men inga av de andra fiskarna har några symptom och de är faktiskt bland de äldsta som går i karet... Kanske är det så att de faktiskt bara är "gamla och gaggiga"!

                Ursprungligen postat av beckius
                Jag har också varit med om det där. Hade svart fantomtetra, den sista tog jag bort för någon vecka sedan. Den började se allmänt "gammal" ut, lite skabbiga fenor och knölar. En dag såg jag att en fena var borta, då tyckte jag att det fick vara nog. Faktum är att alla fantomtetror gått bort på det sättet för mig, de får liksom knölar och sen dör de. De andra fiskarna, har bla blodtetra, är hur friska som helst.

                Tog över några guldfiskar förut som bott i skål , de fick fenröta så jag vet hur det ser ut. Tycker inte att fantomtetrorna hade det nu.

                Jag undrar om dom bara blir gamla och gaggiga? Jag är bara nybörjare så jag ska inte säga något.

                Kommentar

                Arbetssätt...