Camallanus cotti...Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenny88
    • September 2009
    • 1

    Camallanus cotti...Hjälp!

    Hej!
    Är ny här och i akvarievärlden. Och behöver lite hjälp av er fisk experter!
    Startade upp mitt 100l akvarium för ca en månad sedan, har några fåtal guppys och två malar i akvariumet.
    Men efter andra inköpet av två guppy honor tycks jag fått med mig mask. igår kväll skymtade jag små trevliga maskar i analen hos en hona, som dessutom hastigt blev värre. Buken skönk in, så det blev avlivning. Och sitter ni i valetoch kvalet om behandling.
    Eftersom jga är ny och igentligen aldrig hört talas om mask hos fisk så har jag läst runt och surfat och hittat en del svar på mina frågor, men behöver hälp med en till fråga som jag hoppas nån kan hjälpa mig med.

    Har läst om flubenol och att det ska funka relativt. Detta är ju en pasta och innehåller fenbendazol. Hittade hundens avmskaningspiller Axilur och slog upp det på fass. och det innehåller ju samma aktiva ämne fenbendazol.
    Nu till frågan, finns det någon möjlighet att använda axilur istället för flubenol?
    Känns ganska onödigt att gå å köpa nytt när man redan har så att säga. Och har två honor som ska yngla snart så vill påbörja behandling ganska snart. Har än inte sätt en annan fisk med maskar ur rumpan. Och alla äter och är figga och glada!
    Men nu till det knepiga. Axilur är i tablettform á 500g /tablett.
    Skulle det troligen ge samma effekt att smula/mortla ner en del av tabletten, lösa upp det i liite vatten och sedan blanda med flingfoder och utfodra? Eller är jag helt ute och cyklar?

    En till sak, står på många ställen att det rekomenderas karantänkar när man ska behandla, pga av att inredningen kan minska effekten och filtret.
    Nu har jag jag bara guppys och två malar, så guppysarna klarar sig utan filtret/pumpen, men malarna vette fan. Vill ju inte ta kol på någon!
    Och i såfall ska det inte vara någon inredning alls i karantänkaret där man utförbehandlingen?
    En till fråga, kan inte maskarna leva kvar i "vanliga" det drabbade akvariumet om man inte behandlar det där i?

    Gud, mååånga frågor och måånga funderingar. Hoppas någon orkat läsa, och tar sig tid att hjälpa en vilsen skäl i akvarievärlden!

    MVH Jenny
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag har för mej att andra har behandlat fisk på det sättet du beskriver och att det funkat. Man får dock nog hålla på rätt länge innan man tagit kål på alla parasiter.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    Arbetssätt...