Blåsor på killis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cine
    • February 2005
    • 25

    Blåsor på killis

    Jag har haft akvariefiskar som hobby i 30 år och aldrig har jag stött på nåt liknande, jag behöver hjälp innan jag förlorat alltförmånga av min kära fiskar. Det är mina killis som drabbas. Det bildas "blåsor" på gälarna, vissa ser ut som små luftbubblor och vissa är fyllda med blod. Blåsorna ökar sakta men säkert i antal tills fiskens gälar står rakt ut och den verkar klart besvärad och andas häftigt. Har inte provat att medicinera eftersom jag inte vet vad det är. Avlivade alla individer och slängde all inredning i den första drabbade burken. Hittade några små yngel som jag satte i en annan burk, de är nu halvvuxna och verkar friska. Få se om sjukdomen slår till när de blir äldre. Har nu fått avliva några killis i ett annat kar och tyvärr börjar nu även de övriga att visa symptom. "Blåsorna" sitter fast så om det är fråga om en parasit, så sitter den hårt.
    Båda killisorterna har jag själv odlat i många generationer och de har ej fått foderdjur från vatten med fisk i. Vad sjutton är detta? Hjälp!
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    #2
    Glugea ("spiggsjukan")?
    Se: http://www.aquaticquotient.com/forum...ad.php?t=49852
    Leta vidare på Google/Bing om denna sjukdom.
    <<<(^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Har du det har du verkligen ett verkligt problem. Aldrig haft det själv men förstått att det kan vara ett helvete efter det jag läst här och där i olika killiforum. Sjukan fanns inte eller var i alla fall inte känd under min första killiperiod på 1980-talet.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Cine
        • February 2005
        • 25

        #4
        Bra gissning och tack för hjälpen, men nej. Det liknar inte Glugea. Sitter bara på gälarna och blåsorna är antingen helt klasklara, som luftbubblor eller blodfyllda. De sitter inte under huden utan på. Nån som har en aning?

        Kommentar

        Arbetssätt...