Kliar sig?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

Kliar sig?

Hej, jag har sökt länge efter info om fiskar som kliar sig, jag har hittat att de kan normalt klia sig då och då men om de gör det för ofta så är de nå fel. Kan ni hjälpa mig med en lista av orsaker varför de kliar sig, som exempel Nitrit, parasiter, och så vidare.

Orkade inte fylla i den där mallen som Kjell gjort, för kunde inte svara på en del av frågorna.

lite info:

Startat 2 månader sedan
    205L Akvarium
    10 GuldBarber
    3 Ancistrus
    5 Metall Pansarmalar
    20 tal växter av 6 arter

Guldbarberna kliar sig mer än vanligt, ser ut att må bra annars starka i färgen, Ancistrus mummsar på som vanligt och mår bra kliar sig aldrig, Pansarmalarna mår också bra inge fel.
    Senast redigerad av SimonSaysBaka; 30 October 2009, 18:07.
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

Har du kollat nitriten då?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• SimonSaysBaka
      • August 2009
      • 788

jo jag har det fast de visade inga farliga nivåer, och jag gjorde ett 30% vattenbyte för 5 dagar sedan, matar var annan dag nu efter 2 månader, och jag övermatar inget.

Men kan ph ha något att göra med det, jag har inte kollat ph på ett tag för jag har slut stickor

Kommentar

• SimonSaysBaka
        • August 2009
        • 788

Synd att ingen vet, ok får se vad som händer, inge fisk har då dött än, får bara hoppas att det inte är nå allvarligt.

Gjorde ett till vattenbyte på 30% idag får se om det blir nå bättre.

Kommentar

• SimonSaysBaka
          • August 2009
          • 788

Ok nu är jag orolig, behöver akut hjälp, en av Guldbarberna's gälblad har som böjt sig utåtriktat med en lite krull som på en rullgardin.

Är tacksam för hjälp.

Kommentar

• GöranE
            • November 2008
            • 735

Kan tyvärr inte hjälpadig! Mina fiskar håller oxå på lite grann med att klia sig och jag kan inte se att det är något fel på dom..
            Jordätare................ inget kommer i närheten!!

Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Kommentar

• SimonSaysBaka
              • August 2009
              • 788

Tack för svar, kul att någon svarar

Börjar undra om de kan vara någon hud parasit, för jag ser nu att en av fiskarna har lite ljusare fläckar här och där storleken av ett fiskfjäll på 2mm, samma fisk ser nästan ut att ha fenröta för ryggfenan är lite ljus och fladdrig i toppen, fläckarna den har är knappt synliga, önskar jag kunde ge er en blid men de rör sig för snabbt, ska försöka ändå. Jag köpte fiskarna när de redan såg slitna och stressade ut, en del av dem var väldigt ljus gula, nästan tappat färgen, men efter ett tag så fick de en stark gul guldig färg i mitt akvarium.

Lycka till GöranE hoppas dina fiskar inte har nå farligt och de bara kliar sig för att de känner för det

Mvh
              -Simon.

Kommentar

• GöranE
                • November 2008
                • 735

Tack för det. Jag kollade på denna artikel här på zoopet.
                Kan det vara något av detta??

Tror att mina fiskar har "hudgrumilng" ?? Har höjt tempen och börjat behandla med EXIT och grovsalt.. Inte kul men vad gör man inte för sina telningar??
                Lycka till du med...
                Senast redigerad av GöranE; 03 November 2009, 22:09.

Kommentar

• SimonSaysBaka
                  • August 2009
                  • 788

Tack, hoppas att det funkar

Nu har jag nå tråkigt att säga, första fisk död idag, en stakars pansarmal låg död på botten, och de som såg så friska ut.

Är det ingen som vet något?, ni kan hjälpa fisken att överleva för jag vet då inte vad som är fel Om jag inte klarar av att ha akvarie så är det lika bra att jag ger upp och lägger av.

Jag har aldrig haft fiskdöd någon gång detta är den första på 10 år, för 10 år sedan startade jag med akvarium.

Kommentar

• Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

Alla har vi svackor i vår hobby och fiskdöd hör tyvärr många gånger dit
                    Tycker inte du ska lägga av utan härda ut detta och fortsätt leta fakta.. När du kommer upp ur svackan har du nya kunskaper och erfarenheter att lägga i din ryggsäck.
                    Lycka till och härda ut
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• SimonSaysBaka
                      • August 2009
                      • 788

Tack för svar, får nog göra så och hoppas att det löser sig

Kommentar

• eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

Inga direkta problem under 10år är väl bra. Problem efter den tiden är inget att fundera på att sluta för. Kanske sett förr men annars lite att läsa och jämföra med http://www.waterlife.co.uk/waterlife/disease.htm http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/p...=2&GalleryId=2
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• GöranE
                          • November 2008
                          • 735

Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          Tack, hoppas att det funkar

Nu har jag nå tråkigt att säga, första fisk död idag, en stakars pansarmal låg död på botten, och de som såg så friska ut.

Är det ingen som vet något?, ni kan hjälpa fisken att överleva för jag vet då inte vad som är fel Om jag inte klarar av att ha akvarie så är det lika bra att jag ger upp och lägger av.

Jag har aldrig haft fiskdöd någon gång detta är den första på 10 år, för 10 år sedan startade jag med akvarium.
                          Alltid lika trist med döda fiskar!!
                          Har du saltat i karet med corydorisarna för att motverka sjukdomen??
                          Dom flesta malar tål inte speciellt mycket salt i vattnet!
                          Mvh Göran

Kommentar

• Pelle78
                            • October 2009
                            • 9

Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            Ok nu är jag orolig, behöver akut hjälp, en av Guldbarberna's gälblad har som böjt sig utåtriktat med en lite krull som på en rullgardin.

Är tacksam för hjälp.

tja jag är ju ingen expert men detta låter som gälmask tycker jag i alla fall.....någon annan som håller med kanske???

Kommentar

• SimonSaysBaka
                              • August 2009
                              • 788

Hej tack för svar

Jag har inget salt i karet, och gälmask är det inte, jag har läst att det kan vara en missbildning, måste ha missat den när jag köpte fisken, man ser det knappast.

Men de kliar sig lika mycket fortfarande, jag ser att några av guldbarberna har fått fenröta tror jag, så jag ska köpa medicin för det.

Kommentar

Arbetssätt...