Vitaprick sjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tagebriard
    • September 2009
    • 57

    Vitaprick sjukan

    Har läst lite om den här på forumet. Prickarna syns mest på fenor men finns på hela kroppen. Och det ska likan mjöl.

    Två av mina nyinköpta briljanttetror har prickar på stjärtfenorna. men det liknar inte mjöl utan mer som glitter.
    Dom är ju glittriga på kroppen i sig så där se jag det inte, kanske ska det där glittret finnas där på fenorna med. Eller är det vitapricksjukan dom har?

    Iövrigt är dom pigga och beter sig inte som om dom vora sjuka.

    Sen har jag ioförsig en platy som gärna ligger och vilar på botten emellanåt, är det normalt?

    / Katarina
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vilka är det som har prickar på fenorna i det första stycket du skrev?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Tagebriard
      • September 2009
      • 57

      #3
      Det är på två av de nyinköpta briljanttetronra som jag ser prickar.

      I det första stycket så är det vad jag har kommit fram till om sjukdommen när jag läst här på forumet

      / katarina

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Aha.
        Kollade på mina Diamanttetror/Briljanttetror här hemma och de har inget glitter på fenorna så risken att det ev. är vita prick är ganska stor.
        Fiskarna visar oftast inga tecken på att de är sjuka i början när de har vitaprick och den är relativt lätt att bli av med om man upptäcker den i tid.
        Men om du skulle behöva köra en medicinkur ett par tre gånger för att bli helt av med sjukdomen behöver du inte bli förvånad...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Tagebriard
          • September 2009
          • 57

          #5
          vart köper man sådan medicin och vad heter den?
          Lika bra att köra igång med behandling på en gång innan det sprider sig.

          Tack för hjälpen

          Trevlig helg

          / katarina

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Den köper du i vilken akvarieaffär som helst, vad den heter är svårt att svara på eftersom det finns så många tillverkare och vilken av dessa "din" butik kör med är svårt att gissa.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...