Guldfisk gör illa sig själv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lowa
    • February 2008
    • 595

    Guldfisk gör illa sig själv

    Kan väl inte påstå att det är en sjukdom jag söker här utan mer som ett beteendefel kanske? Har guldfiskar i ett 180 liters och märkte i början av veckan att en av guldfiskarna hade som sår, det såg inte utvändigt ut men som om det var bristningar innanför med blod. Ser ut som blodstrimmor. Först runt ena fenan, dagen efter vid roten av stjärtfenan och idag på magen. Har även märkt att h*n får som anfall, simmar väldigt fort, hoppar och slår i locket flera gånger om. Så jag antar att det är därför h*n ser skadad ut. Normalt??
    180l Guldfisk
    220l clarias
  • Pinup
    • May 2005
    • 22

    #2
    Ursprungligen postat av Lowa
    Kan väl inte påstå att det är en sjukdom jag söker här utan mer som ett beteendefel kanske? Har guldfiskar i ett 180 liters och märkte i början av veckan att en av guldfiskarna hade som sår, det såg inte utvändigt ut men som om det var bristningar innanför med blod. Ser ut som blodstrimmor. Först runt ena fenan, dagen efter vid roten av stjärtfenan och idag på magen. Har även märkt att h*n får som anfall, simmar väldigt fort, hoppar och slår i locket flera gånger om. Så jag antar att det är därför h*n ser skadad ut. Normalt??
    Låter som nån slags invärtig parasit?

    Gnider den sig mot stenar oxå?
    250 lit med 5 slöjisar och 2 siameser

    Kommentar

    • Lowa
      • February 2008
      • 595

      #3
      nej, gnider sig inte mot något, bara hoppar å har sig.
      180l Guldfisk
      220l clarias

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Såren gör ont, och fisken grips av panik och försöker undkomma smärtan genom att hoppa.
        Det är svårt att säga vad det är den drabbats av, men en gissning är bakterieinfektion i huden.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Lowa
          • February 2008
          • 595

          #5
          men det skumma är ju att de där "såren" kommer på olika ställen, försvinner lika fort som de kommer dit.
          Får väl se om den lugnar ner sig nån gång
          180l Guldfisk
          220l clarias

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Isolera firren och kör en behandling med något bredverkande antibakteriellt medel, som t ex General Tonic.

            Annars kan blodstrimmor och små blödningar också vara ett tecken på ammoniak i vattnet...men om de andra firrarna mår bra är det ju inte det.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            Arbetssätt...