Help! Buksot! Fisk sjuk, svullen buk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carr77
    • May 2009
    • 75

    Help! Buksot! Fisk sjuk, svullen buk!

    Ukej! Fiskar sjuka med svullna buka(r). Tror det är buksot. Vene. Men jag har läst att man kan behandla det innan det blir så mycke att man ser det. Hur gör man det. Men så fort man ser svullnaden kan man like gärna döda den för att inte dom andra ska smittas. Men, hur botar jag detta? Iasågfall tänkte jag avliva dem sjuka fiskarna och behandla dom andra.

    Hur behandlar jag dom. HUR?! PLZ?! HUUUR?!
    240 L:
    3 Mosaikguramisar 9 Dvärg guramis
    7 Zebrafiskar2 Corodoras pansarmal
    3 Khuliiålar10 Guppies
  • carr77
    • May 2009
    • 75

    #2
    Jaha

    Kan jag ha matat dem fö mycke?
    240 L:
    3 Mosaikguramisar 9 Dvärg guramis
    7 Zebrafiskar2 Corodoras pansarmal
    3 Khuliiålar10 Guppies

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      "Bukvattensot" eller snarare svullna bukar är lite tricky eftersom det ofta bara är symptom på olika sjukdomar men vanligtvis är det tyvärr kört för fiskar som blivit drabbade. Möjligtvis om man kan börja bromsa det i ett tidigt stadium som du säger men ser man att fiskarna är svullna om buken å att fjällen står ut är det tyvärr oftast för sent.
      Man brukar säga att det är en smittsam sjukdom men de få ggr jag haft har den inte spridit sig, men vill man vara på den säkra sidan är det nog lika bra att avlägsna de sjuka fiskarna och göra ett rejält vattenbyte och hoppas på det bästa.
      Kanske finns nån som har nått annat tips men detta är vad jag skulle göra
      iaf. Om du matat för mkt? såvida du inte matat väldigt mkt nu det allra senaste eller bytt foder el. nått annat ovanligt är det inte så troligt att detta skulle vara anledningen till att dina fiskar har svullna bukar.
      Lycka till!
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      Arbetssätt...