Neonsjukan eller vad annars?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowzee
    • September 2009
    • 23

    Neonsjukan eller vad annars?

    Köpte 22 neontetror för 1,5 vecka sedan. Alla mådde finfint, tills iförrgår då jag upptäckte en med glosögon.
    Plockade upp den med en gång och satte honom i en vas (i brist på annat) med lite flytväxter.
    Läste lite här inne och slängde i lite salt till honom.

    Efter att ha läst att dålig vattenkvalitét kan vara orsak till glosögon bytte jag genast 50 liter vatten och slängde i lite salt. kanske tre msk. Max.

    Gick idag upp till djuraffären här i byn och han gjorde ett ph-test och sa att det såg bra ut...

    Nåja, han hade ingen aning om vad som kunde ha hänt.

    Nu när jag hade matat de övriga fiskarna med svarta mygglarver ser de helt "kantiga" ut om buken. Kan de äta så pass så de blir överfulla, eller vad man ska kalla det?
    Jag nojjar som tusan nu.
    Har aldrig haft problem med kar tidigare och denna gången har jag verkligen läst, läst, läst om allt och sedan följt alla instruktioner.

    Lite fakta.
    Karet startades för nästan två månader sedan. Är på 250 liter.
    Börjades med enbart vatten och beredningsmedel. Strandsand i botten.
    Ytterfilter Eheim, gammal, vet inte modell.
    efter en vecka fick jag i lite växter och efter ytterliggare en vecka flyttade sex kejsartetror in, fem dog. Den sista kever än.
    Sen bodde han, den stackarn där ensam i fem veckor då 22 neontetror och 2 ancistrus flyttade in.
    En ancistrus har dött, men det var nog mitt fel, flyttade på en stock och hittade honom halvt under den sen.
    satte i nya växter samtidigt som jag upptäckte den med ögonen.
    4 sorter, men de kan ju inte vara orsaken. De sköljdes noggrant och kollades igenom.

    Men vad tusan kan det vara?
    Nojjar jag för mycket och det inte är någon fara eller bör jag se upp?

    Kan ju säga också att alla fiskarna (även kejsarn) stimmar fint och när nattbelysningen är på (blåa ledljus) så stimmar de skitfint och malen är framme och busar.

    Nåja. Lite hjälp hade underlättat.
    /Josefin89a
    Mamma och fru.
  • Bowzee
    • September 2009
    • 23

    #2
    Tillägger att alla är fina och klara i färgerna och är pigga och nyfikna.
    /Josefin89a
    Mamma och fru.

    Kommentar

    • Bowzee
      • September 2009
      • 23

      #3
      De verkar må bra idag. Ingen som är så kantig och de stimmar bra med bra färger.
      /Josefin89a
      Mamma och fru.

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        vad bra att det verkar ha löst sig för dig, tyvärr så kunde jag inte hjälpa då jag har bara mollys (4 stycken) och har ingen erfarenhet av några andra fiskar.

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          hmm ja du, mina fick vita-pricksjukan så jag har inte någon lång erfaranhet men det här med att de blir kantiga eller ''tjocka'' blev de alltid när de har fått i sig lite för mycket mat som låg på själva ytan ( har för mig att jag läste någonstans att de är så snabba med maten så att de får i sig en massa luft, eller nåt i den stilen) men när jag börja doppa ner maten så den sjönk med det samma så blev det mycket bättre men vissa blev fortfarande lite kantinga av att äta lite för mycket med det gick över efter några timmar.

          just my 2 cents
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          Arbetssätt...