Hjälp! Hur stoppar jag smittan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Djurvännen
    • August 2009
    • 92

    Hjälp! Hur stoppar jag smittan?

    Jag hade 3 dvärggurami som dog av mystisk sjukdom inom loppet av några dagar. Den första dog efter ett tags flämtande, sen dog honan efter att buken svullnat upp, och hon hade även en konstig fläck.
    Idag hyperventilerade min dvärggurami hane och hade samma lilla fläck på sig som hona, (en brun fläck). Så jag avlivade den.


    Har ett 105 l kar, byter ca 20% vaeje vecka, har haft det i 2 mån nu. Ph 8.

    Har andra fiskar som ja inte vill att de också ska dö! 2 guldgurami o 3 röda + 2 skalare + 6 pansarmalar.

    Vad ska jag göra så att de inte också blir sjuka?


    Dom var så fina de stackars guramisarna, hjälp mig att stoppa pesten
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Allmänna råd:
    * Tätare vattenbyten & tillsätt en knivsudd bordssalt per hink bytesvatten. Det tar hand om eventuella vattenkvalitetsproblem.
    * Mata inte med röda mygglarver! Ruttna röda mygglarver är en mycket vanlig anledning till inre bakterieinfektioner hos akvariefisk.
    * Ta foto (eller i nödfall beskriv mycket detaljerat) på alla symptom, så vi kan ha en chans att identifiera sjukdomen; "buksot plus konstig fläck" räcker inte.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Djurvännen
      • August 2009
      • 92

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Allmänna råd:
      * Tätare vattenbyten & tillsätt en knivsudd bordssalt per hink bytesvatten. Det tar hand om eventuella vattenkvalitetsproblem.
      * Mata inte med röda mygglarver! Ruttna röda mygglarver är en mycket vanlig anledning till inre bakterieinfektioner hos akvariefisk.
      * Ta foto (eller i nödfall beskriv mycket detaljerat) på alla symptom, så vi kan ha en chans att identifiera sjukdomen; "buksot plus konstig fläck" räcker inte.
      Ok, nu har jag slängt alla sjuka fiskar så jag kan inte ta ett foto tyvärr. Symptomen var att fiskarna tappade aptiden blev slöa, andades snabbt, la på botten, en svullnade upp kraftigt, några mer synliga symptom fanns inte.

      Hur ofta ska jag byta vatten? Och vad ger det för effekt? Försvonner inte alla bra bakterier då?

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        byt vatten ca 30% en gång i veckan. effekten är att man håller bra vattenkvalitè och saltet gör så att fiskarna får ett bra immunförsvar (har jag fel så får nu rätta mig). speciellt gurami kan vara väldigt känsliga mot dålig vattenkvalitè och dvärggurami kan vara väldigt känsliga av sig.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • snagge
          • September 2009
          • 101

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Allmänna råd:
          * Mata inte med röda mygglarver! Ruttna röda mygglarver är en mycket vanlig anledning till inre bakterieinfektioner hos akvariefisk.

          Vilket frysfoder bör man mata med då? Om man vill ge firrarna något gott...

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13134

            #6
            Ursprungligen postat av snagge
            Vilket frysfoder bör man mata med då? Om man vill ge firrarna något gott...
            vita, svarta mygglarver, artemia, cyclops musslor mm...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...