mystik massdöd av neontetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snagge
    • September 2009
    • 101

    mystik massdöd av neontetror

    Nu blir det väldigt mycket trådar om väldigt olika saker... Jaja...
    I ett av våra kar (112l) hade vi tills förra veckan:

    1 palettciklidhane m. yngel (morsan hade dött en vecka tidigare, inga sjukdomssymptom och inga andra fiskar sjuka/sega)
    3 ancistrus under 5 cm
    1 äppelsnäcka

    Vi köpte då 20 neontetror för att liva upp stämningen. På en vecka har 10 av neontetrorna knoppat av en efter en. Idag upptäckte jag även att en av ancistrusarna var döda, hade förmodligen varit det ett par dagar. Det var mest ett skal jag fann.

    Ingen nitrit och bra PH har vattnet. Var tillbaka på djuraffären där vi köpte neontetrorna och fick vad 10 neontetror kostar som tillgodokvitto efter de hade testat våra vatten. De hade ingen aning om vad det kunde vara, deras neontetror hade enligt honom mått bra allihopa och inga dösfall under veckan.

    Det hela är väldigt konstigt för alla fiskar verkar pigga. Inga ser hängiga och trötta ut, ingen har tillstymmelse till ruttna fenor, svampangrepp eller vita prickar eller dylikt. De dog som sagt inte heller inom loppet av 2-3 dagar utan de har dött ungefär 2/dag i en vecka. Då verkar det ju inte heller vara stressrelaterat?

    Vad tror ni det kan bero på? Ett tag trodde vi att det var palettpappan som var problemet, men vi skänkte bort honom till en djuraffär och neonerna fortsatte att dö.

    Efter vi hade flyttat palettpappan satte vi dit vår guppymamma med fem yngel, eftersom vi trodde att det var han som var problemet. Guppysarna verkar i nuläget pigga, men vi har förstås riskerat deras liv nu också.

    Vad tycker ni att vi ska göra?
    Vi har också två "friska" kar. Ett 25l akvarium med bara en bebisancistrus för tillfället och ett 112 hemma hos mig med en gibbi, 23 röda fantomtetror en bebisancistrus (som jag iofs inte sett sen ondsdags) och två pansarmalar. Bör man flytta över någon? Eller riskerar man bara att ännu fler fiskar blir sjuka?

    (Kommer förmodligen inte att kunna göra något förrän söndag kväll ändå, då min pojkvän som akvariet står hos är i Helsingfors, om det är någon som har något akut jättesmart förslag skulle jag i och för sig kunna ta mig dit och greja själv...)

    Tack på förhand
  • snagge
    • September 2009
    • 101

    #2
    ingen???? Jag tror alltså inte att det är neonsjukan, för de har inte tappat någon färg (förutom när de är döda dock)

    Kommentar

    • Stoffe.B
      • November 2007
      • 459

      #3
      Mycket enklare om du fyller i mallen som Kjell gjort

      FISKSJUKDOMAR: Att kunna ge en diagnos på vilken sjukdom som en fisk har är nästintill omöjligt om man inte har alla fakta – det blir som att ringa till en läkare
      54L ---------
      222L

      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det är normalt att hälften av nyinköpta neontetror dör första månaden. Det är väldigt dålig kvalitet på just neontetror, de är odlade med tillsats av antibiotika i vattnet, vilket snabbar upp tillväxten men stänger av deras immunförsvar. Den goda nyheten är att de som överlever första månaden förmodligen klarar sig länge.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...