Pricksjukan!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ullisbaby
    • September 2009
    • 92

    Pricksjukan!!!!

    Är den någon som har erfarenhet från att ha pricksjukan i sina akvarie. Upptäckte fr 3 dagar sedan att mina kardinaler var helt prickiga och även en utav Fjärilarna. Skyndade iväg till affären efter medicin och har nu gett det i tre dagar. Än så länge är 15 av mina 20 Kardinaltetror döda och den sjuka Fjärilen såg inte ut att bli bättre så jag beslutade att avliva den. Synd, för det var min enda hona.

    Nu är jag orolig för skicket av akvariet. Hur ska jag gå vidare? Har läst runt lite här och förstått att sjukdomsbakterier åker ner i substratet och "kläcks"/får nytt liv ca 7 dagar senare och att man skulle i med medicin även då för att ta död på det sista.

    Är det någon som har råd? Ska jag även avliva de sista 5 kardinalerna som fortfarande har lite prickar kvar? Ska jag göra vattenbyte?

    Jag hade precis bestämt mig för att lägga till lite diskus i karet när jag upptäckte detta så nu har musten gått ur mig lite och jag behöver råd för hur jag går vidare. Hur får jag karet rent och ifall jag avlivar de sista sjuka fiskarna och gör ett stort vattenbyte, hur lång tid behöver jag låte det gå innan jag kan vara säker på att jag blivit av med sjukdomen?

    2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Köp medicin och kör me det snarast. Dina sjuka fiskar blir friska på 1-2 dagar. Enkelt som tusan att fixa. Vilken akvarieaffär som hellst fixar detta.
    Checking out...

    Kommentar

    • Ullisbaby
      • September 2009
      • 92

      #3
      Nu har det värsta hänt!

      En av mina L046 har dött!

      Det började med att en efter en av Kardinalerna dog. Sedan tyckte jag att det var bäst att gallra ut de värst drabbade och även den enda utav Fjärilarna som hade fått prickar. Så jag avlivade dem.

      Därefter såg jag att en utav zebrorna såg väldigt lustig ut. Precis som att det hade frätt på hans fenor. "Hjälp! vad gör den där medicinen egentligen???" Men den andra zebran och även den vildfångade (som väl brukar innebära känsligare) L134 såg ut att må bra (och gör tack o lov det ännu).

      Vattenbyte! Jag måste spä ut vattnet ifall det är medicinen som gör detta. Så det gjorde jag.

      Då hade jag inte sett till zebran med de konstiga fenorna på ett tag men jag tänkte att den kanske hade gått och gömt sig för att hämta sig.

      Idag hittade jag den död. Vad är det som har hänt? Ser inte ut som att den har drabbats på samma sätt som Kardinalerna eller Fjärilen. Är det något annat? Ligger det något i det Akvarietjänst sa, dvs att den storleken på zebror är kritisk och det är många som dör då?

      Gud vilken saknad! Först trodde jag överhuvudtaget inte att jag skulle vara intresserad av fiskar. Har aldrig varit det. Men sedan när jag nu har fastnat med hull och hår så känner jag mig jättedeppig för att zebran är borta. Dem andra kan jag ju stå ut med. Dem är ju så vanliga och där kan jag ju skaffa nya. Fler zebror är lite svårare att få tag på.

      Fråga - kan jag räkna med att vattnet är ok nu och att akvariet inte innehåller någon sjukdom?

      Alla sjuka fiskar är borta (19 Kardinaler, 1 Fjäril och 1 L046). Jag vill ju fylla på med nya för det ser väldigt tomt ut som det är nu.

      2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

      Kommentar

      Arbetssätt...