Det här med saltbehandlingar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KOTKA
    • October 2009
    • 13

    Det här med saltbehandlingar...

    Hej,
    nybörjare på akvarier här.

    Fick mina två första fiskar, en slöjstjärt och en Black Moor i slutet av februari i år.
    Köpte sedan till två slöjstjärtar i maj någon gång.

    Igår dog den ena av dem — den som vi alltid kallade tjock, eftersom det var en hona och hade en lite svans på en enorm kropp och såg klumpig ut.

    Mot slutet låg den bara på botten och på sidan tills pappa upptäckte att den inte rörde på sig alls. Den dog. Jag kollade på den och noterade att buken på den verkligen var enorm jämfört med kroppen.

    Idag beter sig en till orange slöjstjärt likadant, den är en av de första fiskarna.

    Efter att ha läst på forumet inser jag att det de kan ha det ni betecknar buksot, och att det är rätt vanligt. Min svarta Black Moor och den tredje slöjsjärten verkar ha klarat sig och visar ännu inga tecken på konstigt beteende, vilket är bra. Jag vet inte om jag inbillar mig för att en fisk dog, men ibland verkar det som att deras bukar har blivit lite större.
    Om de börjar lägga sig på botten och bete sig olyckligt överväger jag att behandla dem med ett saltbad.
    Detta vill jag så fort som möjligt göra åt fisken som simmar konstigt nu och ligger på botten. Läste att det inte behöver vara försent än...

    Jag läste runt och fick reda på att man kan göra ett saltbad åt dem, men förstod inte riktigt hur detta saltbad görs. Räcker det med att placera den sjuka fisken i en vanlig hink? Exakt hur mycket salt ska man ha i och hur länge ska fisken simma omkring i hinken med salt? Alla skriver olika... vet att man ska ha magnesiumsulfid som salt, men vart finns det att köpa?

    Och, har någon här erfarenhet av att behandla fiskar (slöjstjärtar) på detta vis? Vill ju inte att de ska dö bara jag släpper ner dem i allt salt...

    Kan inte lägga salt direkt i akvariet verkar det som eftersom jag har två slamkrypare och de sägs vara känsliga mot salt.
    Senast redigerad av KOTKA; 22 August 2010, 21:18.
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Kolla vattenparametrarna istället kan bero på att vattnet är dåligt att fiskarna blir sjuka, då kommer inte ett slatbad att hjälpa.

    Är det verkligen slamkrypare du har för de är inte känliga mot salt de måste ha salt. Malar sägs också vara känsliga mot salt men är nog en skröna för jag behandlar med salt ibland i mina akvarium och höjer då salthalten till 0.25 % och det har aldrig hänt något med malarna.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vad det är för sjukdom är omöjligt att svara på. OM det är bukvattensot, vilket jag inte tror det är, och det är inte heller en vanlig sjukdom, och fiskene har svullnat upp så finns det inget som kan rädda den. INte ens mediciner (vilket salt inte är) mot just bukvattensot.

      Ett saltbad är en mycket hög saltdos som en sötvattensfisk bara kan leva i en kort stund - och det lär inte heller hjälpa i detta fall.

      Den mindre mängd salt man kan ha i akvariet (1-2,5 dl/100 L vatten) har inget direkt verkan som medicin, däremot kan de hjälpa fisken att upprätthålla fiskens omsmotiska balans och på så sätt ge den en bättre chans att stärka sitt immunförvsar. Som Endymion skriver så SKALL slamkrypare ha salt i vattnet, kanske menar du en vanlig Ancistrus och de tål salt.

      Tror dock inte heller att salt i akvariet hjälper utan sannolikt är det någon slag av förstoppning, fel på simblåsan etc.
      I första hand så kolla upp vattenvärdena och sköt vattenbytena.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • KOTKA
        • October 2009
        • 13

        #4
        Tack för svaren, där ser man hur fel ute man kan vara som total... nybörjare, hehe!
        Jag ska nog åka och köpa ett vattentestningskit på en zooaffär.
        Vet någon om de är något att ha, och om det finns flera märken, vilka som håller längst och visar godtyckliga resultat?

        Återkommer när jag har testat vattnet.
        Hur är det med att byta vattnet helt? Bör man göra det, eller är det bara hälften som ska bort? En tredjedel, kanske?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Det viktiga är regelbundna vattenbyten på 20-35% beroende på förutsättningarna
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...