Bukvattensot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickabuu
    • August 2009
    • 73

    Bukvattensot?

    Jag har ganska nyligen sett att en av mina platyhanar har blivit jätteuppsvullen och nu idag började hans fjäll stå ut. Jag var säker på att det var bukvattensot och gick till affären för att kolla om de hade någon bra medecin, men gubben där sa att platy inte fick bukvattensot alls och bad oss kolla vattenvärdena. Men nu har fisken blivit enormt tjock och ligger mest på botten men kommer ibland upp för tt simma runt lite. Vad ska jag göra??
    150 liter akvarium
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ta bort fisken och förbättra vattenkvalitén.
    Skulle det vara bukvattensot, som är kanske det troligaste, är det svårt att bota den med medicin och risken är även att du förstör den biologiska balansen i karet ifall du medicinerar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Pickabuu
      • August 2009
      • 73

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Ta bort fisken och förbättra vattenkvalitén.
      Skulle det vara bukvattensot, som är kanske det troligaste, är det svårt att bota den med medicin och risken är även att du förstör den biologiska balansen i karet ifall du medicinerar.
      så du menar att platy kan få bukvattensot?
      150 liter akvarium

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nu har jag inte sett din fisk, men varför skulle inte den kunna få bukvattensot?
        Visst, ciklider är kanske de som får detta oftast, men även andra fiskar kan få sjukdomen, eller iaf likadana symptom som tyvärr oftast slutar på samma sätt.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Pickabuu
          • August 2009
          • 73

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Nu har jag inte sett din fisk, men varför skulle inte den kunna få bukvattensot?
          Visst, ciklider är kanske de som får detta oftast, men även andra fiskar kan få sjukdomen, eller iaf likadana symptom som tyvärr oftast slutar på samma sätt.
          okej, isådanafall hade vi en oerfaren ''fiskhandlare'' vi har avlivat platyn men har nu sett att även en av mina sorgmanteltetror har blivit lite tjock. Så fr honom blir det nog avlivning Vad kan jag göra sedan?
          150 liter akvarium

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Minska ev. stress i karet, kanske du har mycket fisk och kanske inte den bästa vattenkvalitén med för dålig filtrering...
            Det finns inte så många genvägar när det gäller detta, utan det blir att sköta vettenbytena, se till så du har bra med filtervolym för de fiskar du har samt hålla koll så det inte finns fisk som stressar runt i karet.
            Berätta mer om karet och vad du har i det samt hur du sköter det.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Pickabuu
              • August 2009
              • 73

              #7
              150 liter
              Fluval 3 pump, har dock inte gjort rent det sen jag fick karet för ca 3 månader sedan, men flödet är som det ska
              Byter en tredjedel vatten varannan vecka
              i karet:
              3 skalarer
              3 eldgurami
              4 platy
              2 sorgmanteltetror ( hade 3 till förut men de har dött av olika anledningar)
              2 dvärggurami
              2 mosaikgurami
              10 kardinaltetror
              2 Ancistrus
              2 klogrodor
              + några olika växter jag inte vet namnet på

              Jag matar just nu en gång varje dag men har börjat minska lite.

              2 av mina avlidna sorgmanteltetror har fått ett ''sår'' precis under munnen, antingen kan det vara ett bett från en annan fisk eller en sjukdom/infektion. Nu har även dvärgguramihonan fått ett liknande ''sår'' under munnen, vad ska jag göra angående det?

              tack på förhand
              150 liter akvarium

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Nu vill jag inte trycka ner dig allt för långt i skorna, men det känns som väldigt mycket fisk i 150 liter.
                Även om du har en Fluval3 så är filtervolymen inget att skryta över, och med all den fisken så har du med all säkerhet anledningen varför det går åt pipsvängen för en del av fiskarna.
                Det första du kan göra är att byta 30% varje vecka istället. Sedan är det inte fel om du kunde minska på fiskbeståndet, eller kanske rentav köpa ett större kar eller lösa det på något annat smart sätt.
                Jag är tveksam att det kommer att bli någon bättring innan du får ner antalet individer/liter akvarium, och även att en del av dina fiskar skulle behöva större kar för att må riktigt bra.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Pickabuu
                  • August 2009
                  • 73

                  #9
                  okej, jag ska iallafall inte köpa mer fisk tills jag skaffat ett mindre kar att ha en del av fiskarna i. Tack för hjälpen på det ämnet!

                  Någon aning vad för något som har hänt med min guramihona???
                  150 liter akvarium

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Det finns ingen risk att hon fått ett bett/nafs av någon av dina andra fiskar?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Pickabuu
                      • August 2009
                      • 73

                      #11
                      jo, det kan det nog finnas en chans att någon av fiskarna kan ha gjort det. Jag kan lägga upp en bild så fort jag kan.
                      150 liter akvarium

                      Kommentar

                      Arbetssätt...