Maskar under "huden" på kardinaltetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • adam_hansson
    • April 2009
    • 29

    Maskar under "huden" på kardinaltetror

    Kan någon säga mig vad detta är för något??
    I söndags upptäckte jag en tetra med en "knöl" på stjärten vilket senare visade sig vara nån form av maskar(parasiter), efter lite spanande hittade jag två till tetror med samma parasiter fast på andra delar av kroppen.Ingen av dem sjuka fiskarna verkade må dåligt(dem simmade på som vanligt förutom den med "knölen" som hade lite svårt att simma pga vikten på "knölen". Ser inga sjukdomstecken på övriga fiskar.
    Fiskar i karet är Discus, pansarmalar, kardinaltetror, kampfiskhane, siameser, Ancistrus


    Fakta om karet:
    *260L
    *Eheim 2078 Professional 3e
    *Karet startades 1/4 2009
    *Ingen nitrit, pH ca6,6 KH 2 , i kranen pH ca7,6 sänker med amtra oak extrakt
    *Vatten byten: 30% + 15% mitt i veckan
    *En ny kampfiskhane introducerades för tre veckor sedan(ingen karantän)
    *Fiskarna matas varje dag med blandat foder,vita och röda mygglarver, oxhjärta, discusfood, artemia och torrfoder, 3 ggr i veckan får dem vitaminer.
    Bifogade filer
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Kardinaltetror är väl fortfarande i princip vildfångade så dessa parasiter är väl då surplus så att säga.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • adam_hansson
      • April 2009
      • 29

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Kardinaltetror är väl fortfarande i princip vildfångade så dessa parasiter är väl då surplus så att säga.

      Går det att avhjälpa och den viktigaste frågan - Smittar det andra firrar??
      Mina discusar var inte precis billiga

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det är nematoder av nån sort.

        De smittar _antagligen_ inte i akvarium pga att maskarna _förmodligen_ behöver en mellanvärd som inte finns i ditt kar, är _förmodligen_ svåra att behandla (fast du kan ju prova att ta ut tetrorna till ett separat kar och behandla med maskmedel), och min rekommendation är att avliva tetrorna.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • adam_hansson
          • April 2009
          • 29

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Det är nematoder av nån sort.

          De smittar _antagligen_ inte i akvarium pga att maskarna _förmodligen_ behöver en mellanvärd som inte finns i ditt kar, är _förmodligen_ svåra att behandla (fast du kan ju prova att ta ut tetrorna till ett separat kar och behandla med maskmedel), och min rekommendation är att avliva tetrorna.

          Dem smittade avlivades direkt.
          Så med andra ord går det inte att medicinera dem övriga fiskarna i förebyggande syfte.?

          Kommentar

          Arbetssätt...