Vita maskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fjosor
    • July 2009
    • 50

    Vita maskar

    Hej

    Jag har fått små vita maskar i mitt akvarie.
    Har läst på om dessa på nätet och förstår att dessa maskar är ofarliga Men jag har inte hittat något sätt att få ihjäl dessa äckliga kryp! Så vet ni något man kan göra för att helt enkelt ha ihjäl maskarna..
    Tycker helt enkelt att dom är äckliga och vill ha bort dom
    Så om ni har någon dunderkur får ni gärna dela med er

    Mvh Peter
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Möjligen hade du kunat använda Easy Carbo. Då får du fina växter på köpet, också. Men överdosera inte, medlet blir då giftigt istället.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Fjosor
      • July 2009
      • 50

      #3
      easy carbo använder jag redan så det funkar inte..
      Andra förslag?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Intressant att EC inte tar död på nematoder. Annars är nog den bästa metoden att dra ner på matningen plus att skaffa fiskar som gärna äter dem. Pansarmalar borde gilla dem.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Fjosor
          • July 2009
          • 50

          #5
          Jag har pansarmalar oxå Jag får väl leva med lite mask i akvariet.
          Jag tror faktiskt att dom bor i mitt filter. Det kommer som en puff med små maskar ibland. men dom är så dj..... små så jag kan inte riktigt se vartifrån dom kommer. Mina siamesiska algätare älskar att jaga och äta dom. ska dra ner på matningen och se om det hjälper.
          Någon annan som fått ihjäl dom små krypen?

          Kommentar

          • Estetfjortiz
            • March 2009
            • 365

            #6
            Har själv samma sak i mitt kar! Maskarna lever i filtermaterialet i pumpen där de gottar sig och förökar sig. Mina yngel (platy och endlers) som är ca 2 cm ÄLSKAR maskarna, så inte en mask har jag sett utanför pumpen. Men eftersom det inte gör någon skada och verkar hålla sig i en lagom mängd låter ja de vara. Rengör filtret lite oftare bara. Men de är inte direkt mysiga... huuu har börjat använda plasthandskar när jag rengör pumpen
            HETER NU MERA UNDERVATTEN!

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Nematoder äts annars gärna av vissa labyrintfiskar har jag läst nå´nstans.
              Men om de är väldigt många så tyder det på att du matar lite väl generöst....dra ner på matningen så skall du se att antalet maskar minskar.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Fjosor
                • July 2009
                • 50

                #8
                OK maskarna är ofarliga, viket är bra..men dom är äckliga!
                Men kan jag ha ihjäl dom på något sätt? Finns det något avmasknings medel att medicinera med eller något annat som biter på dessa maskar?
                Förutom fiskar som äter upp dom. Vilket i mitt fall kommer att ta förevigt eftersom maskarna kommer typ en och en ur filtret. Övermatning tror jag ej det är i mitt fall, jag matar 1 gång om dagen. och inte mer än att allt blir uppätet..
                I övrigt mår mitt akvarie kanon med bubblande växter och en massa yngel.

                Mvh Peter

                Kommentar

                Arbetssätt...