Fiskar som ligger på botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zezzan_linn
    • November 2007
    • 132

    Fiskar som ligger på botten

    Mina blackmolly har under en tid legat på botten och "vilat". De ligger med buken nedåt -alltså inte på sidan. De verkar inte sjuka. Äter bra. De ligger inte på botten hela tiden utan simmar också vanligt och flyttar på sig om en fisk kommer nära eller om det är matdags.
    Nu har svärbärarna (framförallt honorna samt de unga) börjat göra likadant.


    Karet är 300l. igång sedan en drygt 2 månader tillbaka. ca 30st fiskar i karet, kardinaltetror, sebrafiskar, mollys, svärdbärare, metallpansarmalar, botior. 25 grader. Ingen nitrit. gjorde ett vanligt vattenbyte senast igår.
  • zezzan_linn
    • November 2007
    • 132

    #2
    någon??

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Simmar de med svajande rörelser och har lite ihopsjunkna fenor? Bara ungfödarna som beter sig så?
      Jag skulle prova med 1,5-2 dl salt i ditt kar för att se om de piggnar till, om än temporärt.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • travianplayer
        • October 2009
        • 1201

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Simmar de med svajande rörelser och har lite ihopsjunkna fenor? Bara ungfödarna som beter sig så?
        Jag skulle prova med 1,5-2 dl salt i ditt kar för att se om de piggnar till, om än temporärt.
        sammasak med min kampfisk vad ska jag göra? ska jag också ha slat i och isåfall hur mycket jag har ett 35 literskar och har 2 stycken albino ancitrusmalar i också!
        Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av travianplayer
          sammasak med min kampfisk vad ska jag göra? ska jag också ha slat i och isåfall hur mycket jag har ett 35 literskar och har 2 stycken albino ancitrusmalar i också!
          Nja, jag tror nog inte det är riktigt samma sak i ditt fall. Hur har du det med flödet på pumpen i ditt kar?
          Kampfiskar har oftast en hel del att släpa på (fenor) och har du högt flöde på vattnet så blir de helt enkelt trötta. Kolla om du kan minska på rörelsen på vattnet först, salt är inget du behöver dosera.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • travianplayer
            • October 2009
            • 1201

            #6
            jag tor ej han skadats av flödet för jag tycker det är rätt dåligt blås då jag har en pump med ett strilrör som inte sprutar hårt alls
            Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Inte att han skadats, utan att den rent sagt blir trött. Ändra om flödet i karet så det blir lugna partier så kommer den troligen att piggna till.
              Sedan blir de inte så jättegamla heller, och har man inte full koll på när de föddes är det kanske så att tiden är på vag att gå ut för honom, därav tröttheten...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • zezzan_linn
                • November 2007
                • 132

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Simmar de med svajande rörelser och har lite ihopsjunkna fenor? Bara ungfödarna som beter sig så?
                Jag skulle prova med 1,5-2 dl salt i ditt kar för att se om de piggnar till, om än temporärt.

                tål metallpansarmalarna salt då?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ja.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...