Uppsvullen mage

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icecoollinda
    • January 2009
    • 65

    Uppsvullen mage

    hej.
    nu har jag ett nytt problem i mitt akvarium.
    de fiskar jag köpte mår jätte bra men inte jag har köpt nydligen.
    alla mina guppyhannar är döda de fick skit stora magar och dog.
    och nu börjar mina andra fiskar asså platy bli samma sak med vad ska jag göra?
    kan det vara bukvattensota?

    har haft det förut men då blev de inte så utan då dog de och hade utåtstående fjäll, men man vet aldrig om det är det igen.
    har nämligen snaerat akvariumet en gång och börjat om.

    har 5 platy och 5 aljeätare som jag ej kommer i håg namnet på, de är smala och avlånga har en svart rand från topp till tå kan man säga.

    övrit har jag god koll på akvariumet.
    60 l

    har tex matat de lite mindre nu när de uppsvunar men har även tagit bort de fiskar som blivit så.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det låter onekligen som bukvattusot, ja. Lättast är tyvärr att ta bort och avliva de fiskar som visar tecken på det. Octozin är en medicin som sägs kunna bota det, men jag har haft dålig framgång med det, kanske på grund av att behandlingen kommit igång för sent. Tycker du skall ta ut alla fiskar ur akvariet och köra en behandling med det.
    Bukvattusot kan dock också vara ett tecken på det inte står helt rätt till i akvariet. Är vattenvärden, temp osv ok? Vad har du matat med?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • icecoollinda
      • January 2009
      • 65

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Det låter onekligen som bukvattusot, ja. Lättast är tyvärr att ta bort och avliva de fiskar som visar tecken på det. Octozin är en medicin som sägs kunna bota det, men jag har haft dålig framgång med det, kanske på grund av att behandlingen kommit igång för sent. Tycker du skall ta ut alla fiskar ur akvariet och köra en behandling med det.
      Bukvattusot kan dock också vara ett tecken på det inte står helt rätt till i akvariet. Är vattenvärden, temp osv ok? Vad har du matat med?
      hur får man tag i medecinen.
      alla är borta förutom de som värkar må bra men vill inte ta några risker

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Gå till närmaste bra zoohandel och fråga, så har de säkert den. Kolla datumet på den, så den inte är för gammal, bara.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • icecoollinda
          • January 2009
          • 65

          #5
          jag beställde på en sida men fiskarana i karet mår bra de som är kvar och medecinen borde komma i dag.
          så jag ska ta i tuv med det deräkt när jag kommer hem.
          tack för tipset.

          Kommentar

          Arbetssätt...