Vita prickar! Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ung_82
    • September 2009
    • 5

    Vita prickar! Hjälp!

    Hej!

    Två av mina slöjstjärtar har fått vita prickar på sin hjälm. Är det en sjukdom? Vad skall jag göra?!

    Slöjstjärtarna har flyttat in för två veckor sedan och verkar ha mått bra tills nu. Dom är fortfarande pigga.

    Bifogar bild (den här fastnade i en "grotta" första dagen och förlorade en del fjäll på ena sidan).




    Vänliga hälsningar!

    Orolig slöjfiskskötare
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    kan vara vitapricksjukan eller någon form av yttre parasiter. Har de blivit ytsatta för mycket stress? Stress är nämligen en utlösande faktor till just vitapricksjukan iaf.

    Nu såg jag inte så bra på bilden, men är de vita prickarna "luden"? I så fall har du med största sannolikhet fått svamp på dom.
    Det finns behandling mot de flesta sjukdomar, prata med personalen där du köpte fisken så borde de kunna hjälpa dej.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • ung_82
      • September 2009
      • 5

      #3
      Hej

      Var i djuraffären idag och de sa att det troligtvis är en parasit så jag fick en tre dagars kur mot det, så får jaag hoppas att det hjälper!

      Jag köpte tre pansarmalar oxå som jag är orolig över, en av dem har dött...en av dem ser inte frisk ut ligger väldigt mkt still nästan på sidan, den tredje ser pigg o frisk ut.
      De i djuraffären sa att det kan vara så med helt nya akvarier innan man fått rätt balans med allt...

      Tack för att du svarade!

      Kommentar

      • icefudge
        • August 2009
        • 177

        #4
        ja e det helt nytt kar borde du kolla nitrit halten på det :S finns test för det hos din akvarieshop och kostar inte så mycke
        Malar is the shit

        Kommentar

        Arbetssätt...