Platy som smalnar av och dör

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jysk
    • September 2009
    • 1

Platy som smalnar av och dör

Hej alla glada akvarister!

Jag och min sambo har ett tråkigt problem med vårat 60l akvarium, våra fiskar har successivt dött av en efter en.

Innan problemen började hade vi 7 vuxna platy, 4 banditpansar malar och en ancistrus. Tragiken började med att ancistrus dog, vi kunde inte se något sjukdomsförlopp utan han dog. Sedan dog en banditpansarmal och platy började smalna av kraftigt och snabbt. Dom dog allihopa förutom en liten kämpe som nu vakar över ett helt stim med platy yngel( ca 20st) så lever banditpansarmalen också. Vi har behandlat med ett medel mot bakteriella angrepp och håller nu på med en kur mot inälvsmask. Tyvärr verkar det som om det inte var inälvsmask heller och platy yngeln har nu fått symptom liknande sina föräldrar.

Snälla om ni vet vad detta skulle kunna vara skriv då en rad!

Tack på förhand/ Christian
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Vad utfodrar du i huvudsak med? Att fisk smalnar av kan ofta bero på ett utbrott av flagellater i tarmsystemet!
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Babs
      • March 2009
      • 2

Flagellater? Jag undrar eftersom våra svärdbärare och pansarmalar börja falla ifrån en efter en. Jag sitter i skrivandes stund med ett öga på vår sista svärdbärarhanne som varit så vacker. Igår såg jag hur han började krumma och simma konstigt. Idag har han inte kommit mer än 5 cm över botten på hela dagen och ibland ligger han bara på botten och vilar.

De senaste två veckorna har vi förlorat två svärdbärare och två pansarmalar och nu verkar alltså ytterligare en vara på gång att dö.

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

Flagellater är en parasit som sätter sig i tarmsystemet och stjäl näring från fisken som i sin tur blir undernärd! Uppfyller du kraven på skötsel annars, tex. veckovisa delvattenbyten, ordentligt filter, lagom temperatur osv?
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...