vitaprick som inte ger sig...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    vitaprick som inte ger sig...

    tjosvejs

    mina malawis har fått vitaprick...har aldrig haft de under dom snart 2 åren fiskarna har gått i mitt kar...


    råkade ut för vitaprick för några veckor sedan då gav jag ca 3 kurer enligt tillverkarens dosering...de var medicin i karet i ungefär 10-12 dagar. då var alla utslag borta å jag var lycklig.. de gick en vecka sen fick jag tillbaka skiten å dom fiskarna som fick de första gången avled nu för de gick så fort utför..trots medicin så dog dom 2-3dagar efter. körde medicin 3 kurer till å de var borta... 4 dagar efter att jag slutade medicinera så återkom de.. nu är dom inne på 3dje dagen med medicin igen (1a kuren)

    Kan även tillägga att alla fiskar i karet drabbades, fullvuxna å små ancistrus.. 2 st 20cm plecos å 10-15 talet ciklider dog.. malarna hade inga spår av vitaprick.

    Jag ger dom ESHA Exit som är enbart en vitaprickmedicin å inte "alltiallo"
    första dagen = vattenbyte + 25 droppar a 100liter,
    andra dagen = 10 droppar a 100 liter
    tredje dagen = 10 droppar a 100 liter

    jag har även testat som de stod på tillverkarens hemsida om hårdare dosering.
    första = vattenbyte + 25 a 100
    andra = vattenbyte + 25 a 100
    tredje = 10 droppar a 100

    zoobutiken jag köper medicinen hos snackade om näringsbrist men jag tvivlar på de då farsan körde med enbart mysis som foder i flera månader.
    jag köpte för säkerhets skull " de finns inget foder med mer spirulina i" som han i zoobutiken sa..

    har ni några tips ?
    finns de värre mediciner å köpa ? ESHA vet jag funkar bra till bukvattensot tex. å man ser resultat fort på vitaprick men de verkar ju inte vilja ge sig i alla fall.

    Mvh Jens
    Senast redigerad av KoiKe; 21 September 2009, 18:45.
  • Ludde87
    • July 2009
    • 146

    #2
    Hej!
    Usch jag beklagar verkligen att dina fiskar har dött! Jag har precis fått vita prick på mina och behandlar dem med ett medel som heter faunamor. Då ska man hälla i det dag 1, dag 2 och dag 7. Jag vet inte om det är bättre men jag kan återkomma med hur resultatet är om du inte får några bra svar.

    Men det verkar ju underligt att du redan behandlat tre gånger utan att det har tagit död på parasiterna!
    160 liters sällskapsakvarium

    Kommentar

    • SimonSaysBaka
      • August 2009
      • 788

      #3
      Faunamor ska funka, protozin har jag använt nyligen och fiskarna var friska på 3 dagar.
      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

      Kommentar

      • Ludde87
        • July 2009
        • 146

        #4
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        Faunamor ska funka, protozin har jag använt nyligen och fiskarna var friska på 3 dagar.
        Okej! Tack för tipset, så bra att få höra från någon som kan lite mer! Då ska jag köpa protozin om faunamor inte fungerar. Jag är absolut ingen expert Jens men det bästa är kanske att byta sort i det här läget?

        Vänliga hälsningar
        Karin
        160 liters sällskapsakvarium

        Kommentar

        • KoiKe
          • March 2008
          • 331

          #5
          Ursprungligen postat av Ludde87
          Okej! Tack för tipset, så bra att få höra från någon som kan lite mer! Då ska jag köpa protozin om faunamor inte fungerar. Jag är absolut ingen expert Jens men det bästa är kanske att byta sort i det här läget?

          Vänliga hälsningar
          Karin

          vad kostar era sorter å till hur mycke vatten räcker de ?

          detta ger resultat å man ser att prickarna avtar å fler inte blir sjuka..men hur länge ska man behöva medicinera efter att symptomen har försvunnit...blir galen... än så länge har dom lite mer udda å dyraste firrarna klarat sig men åker jag på de en gång till nu så kanske de blir värre...

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Vita prick parasitens huvudsakliga livscykel är som följer - 2-3 dagar på fisken - faller ner i sanden och ligger där mellan 5 till 7 dagar. delar sig i ca 100 nya parasiter som sedan startar om alltihopa med nya prickar på fisken. De flesta vita prick mediciner har endast full verka när parasiten är frisimmande och lyckades man då inte riktig ta dör på de sista som lämnade fisken riskerar man en återinfektion efter ca 7 dagar. Eftersom det då inte är så många parasiter i första kontra attacken missar man lätt dem och det kan ta ca 7 dagar till innan man märker att det är en ny attack på gång.

            Jag brukara använda faunamor och där har jag en taktik som brukar gå bra i svåra fall. Jag ger en startdos enligt rekommendationer dag 1 och lägger den färg jag får på minnet. Dag två ger jag ny medicin - ungefär det antal droppar som ger samma färg på vattnet som dagen innan - sen gör jag så tills jag inte ser några prickar och fortsätter sedan med halvdos i ca 7 dagar till. Skulle jag se nya prickar så upp till full dos igen.
            Detta har fungerat i Göteborgsvatten. Hur medicinen tar och fungerar beror på vilket vatten man har och har man ett vatten å la Malawi så kan man ibland tvingas att köra lite hårdare eftersom mycket av de ingridienser som finns i medicinen avvaktivera fortare verkar det som.

            Har ingen erfarenhet av ESHA Exit

            MVH Lasse

            PS Rent generellt kan det vara väldigt vanskligt att byta medicin mitt i en dosering eller köra en ny snabbt efter. Man bör göra några ordentliga (och då menar jag ordentliga) vattenbyten innan medicinbyte.

            Ser du att medicinen fungerar så finns ingen anledning att byta - du måste bara ha en viss koncentration i vattnet en längre tid så du tar eventuell senkommna (kläckta parasiter)

            MVH Lasse
            Senast redigerad av Lasse; 21 September 2009, 22:19.
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • SimonSaysBaka
              • August 2009
              • 788

              #7
              kör färdigt med Faunamor, och om inte det funkar så kan du använda protozin efter 48 timmar. men det läs noga på flaskan, en del fiskar tål inte protozin, tror det var elefant fisk, räkor, piraya, rockor, sniglar. jag använde denna kur för att jag hade ingen av dessa fiskar, och denna kur tar inte död på filtret, men jag har hört att en del har fått köra flera kurer på sina fiskar innan det var prickfria och då var det inte bara protozin de använt. lycka till jag är ingen expert men jag har läst en del som experter har skrivit

              Redigering: Bra Lasse är har han vet mycket mer än jag
              Senast redigerad av SimonSaysBaka; 21 September 2009, 22:18.
              Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

              Kommentar

              • Ludde87
                • July 2009
                • 146

                #8
                Ursprungligen postat av KoiKe
                vad kostar era sorter å till hur mycke vatten räcker de ?

                detta ger resultat å man ser att prickarna avtar å fler inte blir sjuka..men hur länge ska man behöva medicinera efter att symptomen har försvunnit...blir galen... än så länge har dom lite mer udda å dyraste firrarna klarat sig men åker jag på de en gång till nu så kanske de blir värre...
                Faunamor kostade 99 kr och då räcker det till 600 liter.
                160 liters sällskapsakvarium

                Kommentar

                • SimonSaysBaka
                  • August 2009
                  • 788

                  #9
                  Ludde ur sort akvarium har du?
                  Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                  Kommentar

                  • Ludde87
                    • July 2009
                    • 146

                    #10
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    Ludde ur sort akvarium har du?
                    Ich habe eine... eh... 170 liters akvarium.
                    160 liters sällskapsakvarium

                    Kommentar

                    • SimonSaysBaka
                      • August 2009
                      • 788

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ludde87
                      Ich habe eine... eh... 170 liters akvarium.
                      va bra då har du kvar Faunamor efter första behandlingen, då kan du kanske köra med Faunamor igen om det inte är borta, för att det blir ju över en del
                      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                      Kommentar

                      • KoiKe
                        • March 2008
                        • 331

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lasse
                        Vita prick parasitens huvudsakliga livscykel är som följer - 2-3 dagar på fisken - faller ner i sanden och ligger där mellan 5 till 7 dagar. delar sig i ca 100 nya parasiter som sedan startar om alltihopa med nya prickar på fisken. De flesta vita prick mediciner har endast full verka när parasiten är frisimmande och lyckades man då inte riktig ta dör på de sista som lämnade fisken riskerar man en återinfektion efter ca 7 dagar. Eftersom det då inte är så många parasiter i första kontra attacken missar man lätt dem och det kan ta ca 7 dagar till innan man märker att det är en ny attack på gång.

                        Jag brukara använda faunamor och där har jag en taktik som brukar gå bra i svåra fall. Jag ger en startdos enligt rekommendationer dag 1 och lägger den färg jag får på minnet. Dag två ger jag ny medicin - ungefär det antal droppar som ger samma färg på vattnet som dagen innan - sen gör jag så tills jag inte ser några prickar och fortsätter sedan med halvdos i ca 7 dagar till. Skulle jag se nya prickar så upp till full dos igen.
                        Detta har fungerat i Göteborgsvatten. Hur medicinen tar och fungerar beror på vilket vatten man har och har man ett vatten å la Malawi så kan man ibland tvingas att köra lite hårdare eftersom mycket av de ingridienser som finns i medicinen avvaktivera fortare verkar det som.

                        Har ingen erfarenhet av ESHA Exit

                        MVH Lasse

                        PS Rent generellt kan det vara väldigt vanskligt att byta medicin mitt i en dosering eller köra en ny snabbt efter. Man bör göra några ordentliga (och då menar jag ordentliga) vattenbyten innan medicinbyte.

                        Ser du att medicinen fungerar så finns ingen anledning att byta - du måste bara ha en viss koncentration i vattnet en längre tid så du tar eventuell senkommna (kläckta parasiter)

                        MVH Lasse

                        tack lasse för fin info!

                        de där med 7 dagar visste jag inte, då får de bli å köra lite hårdare doser under längre tid för medicinen är inte farlig för fisken tydligen utan de är bara å köra på. å 99 kr för 600 liter var dyrt då esha verkar funka å då är de 62kr för 800-1000liter ( mitt kar är på 500liter)..sen att jag inte doserat tillräckligt länge...
                        på medicinen stod de att man bara skulle köra tills symptomen är borta...får bli 7-10 dagar rätt stark dos nu då. ska å te affären å bunkra upp bara så jag kan räkna på hur länge å hårt jag kan köra utan att de tar slut mitt i.

                        har även gjort vattenbyten mellan å före nya doser på ibland 6-70%
                        fiskarna trivs med stora vattenbyten å känns tryggt om man vet att karet inte är fullt med nitrit å skit....

                        Mvh Jens

                        Kommentar

                        • Ludde87
                          • July 2009
                          • 146

                          #13
                          Hm idag är alla fiskarna prickfria UTOM min mollyhane... är på dag 3 alltså första dagen utan medicinering... Funderar på om jag ska hälla i litegrann idag också för att ta död på de som sitter kvar på sista fisken?

                          Vill ju verkligen få bort det NU så jag inte behöver upprepa medicineringen flera gånger.
                          160 liters sällskapsakvarium

                          Kommentar

                          • KoiKe
                            • March 2008
                            • 331

                            #14
                            Har nu kört med lite högre dosering varje dag än vad som rekommenderas å har fortfarande vita prick i karet efter 13 dagar oavbruten dosering...

                            han jag köper medicinen av å har köpt typ 10 flasker av nu bjöd tillochmed på en flaska sist jag handlade...

                            ja....vad säger man..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...