Hjälp mig!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklid_
    • June 2009
    • 21

    Hjälp mig!!

    Hej!
    Har några snäcklekare i ett 40 liters akavarium, 2 honor och 2 hanar. Nu efter en dag så har hanarna börjat bråka om revir och honorna... Hanarna har börjat att få sår från varandra och jag är orolig eftersom jag vet att det snabbt kan bildas sjukdomar p.g.a. sår.
    Jag har 2 stycken olika pepprat som ska ta bort sjukdomar/sår. Det ena heter Binox och det andra heter Melafix.
    Om det finns nån som vet om dessa 2 pepprat fungerar så skriv jätte gärna!

    MVH Ebbe
  • Bateman
    • July 2008
    • 32

    #2
    Ursprungligen postat av ciklid_
    Hej!
    Har några snäcklekare i ett 40 liters akavarium, 2 honor och 2 hanar. Nu efter en dag så har hanarna börjat bråka om revir och honorna... Hanarna har börjat att få sår från varandra och jag är orolig eftersom jag vet att det snabbt kan bildas sjukdomar p.g.a. sår.
    Jag har 2 stycken olika pepprat som ska ta bort sjukdomar/sår. Det ena heter Binox och det andra heter Melafix.
    Om det finns nån som vet om dessa 2 pepprat fungerar så skriv jätte gärna!

    MVH Ebbe
    Det låter som akvariet e för litet för dom.. tror inte det hjälper att bara medicinera.

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Vilka snäcklekare är det? Är det en monogam art så är detta en del av parbildningen - är det en polygam art så är detta ett sätt att ta bort en konkurrerande hane. Meicinera skall du aldrig göra i förebyggande syfte. Du tar alltid en risk med medicin - skillnaden mellan medicin och gift är bara dosen och tillfället.

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • ciklid_
        • June 2009
        • 21

        #4
        Ursprungligen postat av Lasse
        Vilka snäcklekare är det? Är det en monogam art så är detta en del av parbildningen - är det en polygam art så är detta ett sätt att ta bort en konkurrerande hane. Meicinera skall du aldrig göra i förebyggande syfte. Du tar alltid en risk med medicin - skillnaden mellan medicin och gift är bara dosen och tillfället.

        MVH Lasse
        Det är några burundi-brevis (Lamprologus brevis). Jag har kollat på olika hemsidor och där säger dom att en akvarium i den här storleken ska gå eftersom dom har så små revirgränser hanarna, bara på 10-20 cm.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Tycker du skall ösa i salt, 1 dl/100 liter. Det hjälper till att hålla sår rena, och fiskarna får lättare att läka dem. Att det blir revirstrider går inte att undvika.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Jens A.
            Tycker du skall ösa i salt, 1 dl/100 liter. Det hjälper till att hålla sår rena, och fiskarna får lättare att läka dem. Att det blir revirstrider går inte att undvika.

            jodå, plocka bort ena paret........



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            Arbetssätt...