Konstigt beteende hos Dvärg Kardinalfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cinapuff
    • August 2006
    • 120

    Konstigt beteende hos Dvärg Kardinalfisk?

    Hej!
    Jag har ett litet stim med Dvärgkardinaler (10 st) och nyss när jag matade dem med lite nykläckt artemia fick en av dem totalt spel. Först var h*n uppe i ytan och hoppade (mot täckglaset), sen tumlade den ner mot bottnen där den blev liggande på sidan ett tag, till synes livlös. Därefter simmade den upp mot ytan igen och blev liksom "hängande" i lite Hornsärv.
    När jag kom tillbaks efter att ha hämtat en håv att få upp den med (den riskerade att bli de andra fiskarnas mellanmål) så kunde jag först inte se vilken av fiskarna det var som betett sig konstigt, alla simmade nu normalt, och när jag väl identifierat den lilla rackaren och skulle få upp den så gick den inte att få tag i. Den simmade glatt undan och "lurade" håven et flertal gånger.
    Så nu undrar jag, vad kan detta vara?
    Från att nästan ha varit "döende" till helt normalt beteende på mindre än en minut? Fisken ser i övrigt kry ut och äter som den ska, jag kan inte hitta några synliga tecken på sjukdom.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    H*n knockade sig antagligen mot täckglaset, men kvicknade sen till. Fiskar kan råka köra in i glas/inredning vid matdags eller om de skräms, det är inte vanligt men det händer.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Cinapuff
      • August 2006
      • 120

      #3
      Ja, det låter ju inte helt osannolikt...
      Får hålla ett öga på den framöver och se hur den verkar!

      Kommentar

      • Cinapuff
        • August 2006
        • 120

        #4
        Nu har jag suttit och kikat på mina fiskar ett bra tag och fisken som jag nämde ovan verkar inte helt kry. Emellanåt simmar den omkring som de andra, men sen helt plötsligt får den ett ryck (ofta i samband med matning) och simmar snabbt & ryckigt runt i små cirklar (som en femkrona i diameter ungefär), sen spinner den ner mot bottnen och blir liggande ett tag, innan den försöker ta sig upp till ytan igen och blir hängande där som om den vore död.
        Tror ni jag vågar låta den gå kvar med de andra fiskarna eller ska jag kanske rent ut försöka ta bort (avliva) den? Vad säger ni?

        Kommentar

        Arbetssätt...