Mina tigerbarber dog helt plÖtsligt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lovisas
    • September 2009
    • 12

    Mina tigerbarber dog helt plÖtsligt!

    Jag köpte fiskar en dag (5 tigerbarber, 3 black mollys och en mal) och alla såg ut att må toppen i sin nya mijlö. Men när jag vaknade nästa morgon så låg alla tigerbarber döda, de var helt stela och deras färg hade bleknat.. de syntes inga prickar eller något annat. Black mollysarna mår jätte bra och är lika livliga som innan. och malen ser också ut att må bra. Förstår inte vad som var fel.. Jag hade haft igång akvaiet i ett dygn innan jag släppte i fiskarna, hade en helt ny pump men visserligen en ganska sliten och gammal doppvärmare. Nya växter och stenar. 26 grader. JOch jag hade i sånt vattenberedningsmedel i också. Någon erfaren akvarist som kan hjälpa mig?? vill inte att det ska hända igen så vågar inte köpa några nya fiskar.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Läs på om akvarieuppstart. Du har troligen fått en ammoniaktopp som har tagit kål på fiskarna. Det tar ca 4 veckor innan de bakterier som bryter ned ammoniak/ammonium till nitrit och vidare till nitrat har vuxit till så pass mycket att du kan ha så mycket fisk.
    Under tiden kan man bara ha ett fåtal fiskar, som man får mata väldigt sparsamt. Så ha mollysarna och malen kvar, lägg i en tesked salt i vattnet, köp bakteriekultur (ex Nitrivec) och låt det rulla i ca 4 veckor.
    Läs också tråden om uppstart av akvarier - den finns på nybörjarsidorna.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Lovisas
      • September 2009
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Läs på om akvarieuppstart. Du har troligen fått en ammoniaktopp som har tagit kål på fiskarna. Det tar ca 4 veckor innan de bakterier som bryter ned ammoniak/ammonium till nitrit och vidare till nitrat har vuxit till så pass mycket att du kan ha så mycket fisk.
      Under tiden kan man bara ha ett fåtal fiskar, som man får mata väldigt sparsamt. Så ha mollysarna och malen kvar, lägg i en tesked salt i vattnet, köp bakteriekultur (ex Nitrivec) och låt det rulla i ca 4 veckor.
      Läs också tråden om uppstart av akvarier - den finns på nybörjarsidorna.
      Ska jag verkligen hälla i salt? låter skumt :P bör tillägga att det är ett 30 liters akvarium..

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av Lovisas
        Ska jag verkligen hälla i salt? låter skumt :P bör tillägga att det är ett 30 liters akvarium..
        Oj, jisses.
        30 liter är alldeles för litet för tigerbarber, och för de flesta andra fiskar också. Det är också så litet att det är megasvårt att få balans i akvariet.
        Först och främst rekommenderar jag att du skaffar en större burk (50 liter eller större) och sedan läser på artbeskrivningarna härinne om vilka fiskar du vill ha. På dem står det hur ungefär hur stora akvarier de bör ha. I ditt 30-liters hade jag kört med en kampfisk och sedan inte så mycket mera fisk...istället hade jag kört äppelsnäckor och räkor i det (äppelsnäckor är grymt coola djur, och amanoräkor är rätt trevliga, de också. )

        Saltet gör att gifitig nitrit får svårare att tränga in i fisken, det är därför man öser i det.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Lovisas
          • September 2009
          • 12

          #5
          Oj! okej tack så mycket! nu förstår jag lite bättre

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            det är krångligt i början med akvarium och ofta blir man "lurad" av försäljare.
            Galaxy rasbora är annars en mycket liten, VÄLDIGT vacker fisk, du skulle kunna ha ett 10-tal i dina 30 liter.
            Har dock ingen koll på hur nybörjar vänlig den är men tror nog att det ska funka.
            Annars är, som Jens_A skrev. äppelsnäckor, räkor och en kampfisk (hane) ett bra alternativ.
            Sedan tycker jag (och säkert många andra) att ju större akvarium man har ju lättare får man balans, det blir således mindre jobb i längden.
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Lovisas
              • September 2009
              • 12

              #7
              Ännu mer problem

              Tack så för hjälpen! Har ett till problem nu.. Mina mollys mår inte så bra längre, de lägger sig ner och "vilar" på botten i jämna mellanrum. och den ena honan har legat nere på botten jätte länge nu. är rädd att den är döende.. För detta är inte normalt väl? Kan jag ha för hög nitrit halt i vattnet? jag hällde i salt innan idag, använde seltin salt, är det ok?
              Tack för svar.

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Det låter som du har nitrit i vattnet, ja. Använd hellre vanligt salt (jag vet inte vad Seltin innehåller). Byt 30-40% av vattnet varje dag du ser att fiskarna beter sig så där och ös i bakteriekultur med varje byte.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Slatan
                  • August 2009
                  • 277

                  #9
                  "Vanligt salt", är det med eller utan jod? Eller spelar det ingen roll?
                  -Varför är bladlöss så små?
                  -De stannar i växten!

                  54 liter akvarium

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Slatan
                    "Vanligt salt", är det med eller utan jod? Eller spelar det ingen roll?

                    helst utan jod



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      helst utan jod



                      .
                      Varför?

                      Kommentar

                      • Ancristus <3
                        • July 2009
                        • 277

                        #12
                        Det är livsfarligt med jod för fiskarna det har jag lärt mig iaf och det var en påImazo som sa det till mig men varför skulle inte han kunna ha fel
                        I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                        Kommentar

                        Arbetssätt...