"Ruggig" tetra "fjällar" - vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piccola
    • September 2006
    • 175

    "Ruggig" tetra "fjällar" - vad göra?

    Hej!

    Hoppas någon kan hjälpa mig! En av mina kongotetror är sjuk, och även om hon verkar simma runt normalt, pigg, äter och och beter sig normalt så tror jag inte att det finns hopp. Avvaktar lite - men är rädd att detta ska smitta resten i stimmet:

    Hon är "ruggig", fjällen står liksom rakt ut från kroppen, är svullen och ljusare i färgen. På ett ställe ser det nästan ut som om fjällen är på väg att lossna! Rödaktiga skiftningar syns nära gälarna och i buken(blödningar?) och möjligen också svullna ögon. "Kippar" inte efter luft mer än vanligt.

    Vad är detta?
    Ska jag medicinera?

    Har kollat vattenvärden, gjort ett större vattenbyte, tillsatt vattenberedningsmedel och höjt temperaturen till 30 (ska visst vara bra om det är parasiter?)

    Det är en 100-liters balja; 10 kongotetror på knappt 3 år + 1 ansistrus som är 5 år. Lite växter, någon ovälkommen snigel, normala vattenvärden - inget nytt har tillkommit i baljan det senaste halvåret.

    Snälla hjälp mig, tycker så synd om min tetra...

    Allt gott, Piccola
    Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
    Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.
  • Piccola
    • September 2006
    • 175

    #2
    Någon som vet vad som är fel?

    Status som tidigare, ser inte alls bra ut. Känner någon igen detta?

    Ska ta bilder imorgon, allt gott Piccola
    Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
    Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

    Kommentar

    • suzanne.h
      • March 2005
      • 223

      #3
      Låter som bukvattensot. Ta bort och avliva den fisken som visar symtom.

      Kommentar

      Arbetssätt...