Ectoparasites? Parasiter på pansarmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    Ectoparasites? Parasiter på pansarmal

    Jag tror att min pansarmal har någon form av parasiter, det är utstående vita pluppar på några ställen på kroppen (ej vita prick) och fisken verkar lite slö. Det ser ut som rad fyra nerifrån på JBLs sida över symptom på sjukdomar:
    Haben Sie kranke Fische und wissen nicht, um welche Krankheit es sich handelt und wie man sie behandelt? Hier können Sie an Hand von Bildern oder Bestimmungsschlüssel Krankheiten diagnostizieren und erfahren, woher sie kommen und wie man sie behandelt. Fischkrankheiten bestimmen und heilen mit über 500 Fotos bieten wir Ihnen die Möglichkeit eine Diagnose und Lösung zu finden.


    1. Vad heter parasiten?
    2. Vad kan det bero på att han blivit angripen?
    3. Skulle det kunna bero på för låg temperatur i karet? (ca 23-25 grader)
    4. Vad kan jag göra?

    Jag avskyr att medicinera då det väl oftast slår ut nyttobakterierna i akvariet.
    Om jag flyttar de andra fiskarna till mitt andra akvarium så sprider väl de parasiten...

    Är risken för snabb död stor? Bör jag avliva fisken?
    / Ebba
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det behöver inte vara parasiter, det kan lika gärna vara bakterieinfektioner. Omöjligt att säga vilken utan att kolla på avskrap från fisken i mikroskop. Corydoras både tål och gillar lite lägre temperaturer, så det lär inte ha varit problemet. Kanske han har skrapat sig på någon vasst i akvariet eller fått nafs från andra fiskar?
    Det lär dock inte vara så värst svårbotat, eftersom det rör sig yttre sjukdom...använd en medicin som tar både parasiter och bakterier och behandla fisken isolerat.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Tyvärr är fisken redan död. Jag tror att vad det nu var (parasiter eller bakterier) så angrep det kanske för att fisken sedan tidigare var försvagad. Jag vet inte riktigt varför. Nu är jag orolig att de andra fiskarna som har ätit upp fisken har smittats, men jag märker väl.

      Detta är akvariet:


      Det som gjorde att jag trodde att det var parasiter var att det såg ut att vara avlånga pluppar som liksom satt "instuckna" under fjällen på kroppen. Parasiter kan väl borra in sig på sådant sätt.

      Det tråkiga är att jag bara har två pansarmalar kvar. Det är en art jag inte sett någon annanstans, i någon affär jag varit i (även akvarielagret). Har letat som en tok efter vilken art det är och jag tror det är Corydoras venezuelanus (planet catfish-länk), det är den enda som är exakt lik.

      MEN de som jag har köpt har inte på de 3-4 år jag haft dem blivit större än 3 cm. Kanske har jag matat dem för icke-varierat, men de har sett friska ut hela tiden. De har fått Hikaris sjunkande tabletter för pansarmalar.

      Det kan hända att jag kan hitta fler sådana malar på Tassar och Morrhår i Växjö om jag skulle åka dit regelbundet.... Men jag bor i Stockholm nu, hehe.
      Senast redigerad av toccata; 04 September 2009, 14:20.
      / Ebba

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Akvarielagret borde kunna hämta hem sådana om du bara vet vilken art det är. Annars får du väl sätta ut en blänkare härinne...det var så jag hittade mina orange stripe.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          Jag är inte säker på att det är venezuela-typen, tycker det är konstigt att mina inte blivit mer än 3 cm... Men de kanske skulle stimma med sådana, med lite tur... Otroligt likt iallafall. Tittade i deras kataloger på akvarielagret nån gång men hittade inga av venezuela-arten där. Ska åka dit igen.
          / Ebba

          Kommentar

          Arbetssätt...