Hur BÖR ett sjukkar se ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    Hur BÖR ett sjukkar se ut?

    Jag har inga sjuka fiskar men tanken slog mig:

    Vad bör man ha när fiskar skulle insjukna? man kanske skulle behöva ett TILL kar som används som "sjukhus". Problemet är att jag har ingen plats för ett till kar.

    Måste man ha ett akvarium som sjukhus eller kan man använda någon plastlåda, t.ex. IKEAS plastlådor. (Självklart ska de ha lite gömställen i plastburken och en pump och doppvärmare)

    Behöver en sjuk fisk stort utrymme att simma i när den är sjuk och skall behandlas med medicin?

    Ska man ha växter i sjukhuset och en "sjuk" kompis som håller fisken sällskap när man flyttar över en sjuk fisk?

    Hur har ni när era fiskar har blivit sjuka?
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Äre INGEN som Är online på en söndag som kan svara på hur deras sjukhuskar ser ut??

    anyone!?
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det bästa är att inte behöva något sjukhuskar.
      Annars är det ett tomt kar eller balja du kan ha stående någonstans. Storleken beror givetvis på hur stor fisken är, men med "normala" fiskar räcker det länge med ca 30 liter.
      Det lättaste är ett naket kar utan inredning, både under sjukdomsbehandlingen samt efter sjukdomen då grejerna ska iordningställas.
      Något sällskap behöver den sjuka fisken inte ha, och ett litet innerfilter räcker som filtrering. Eftersom en hel del av medicinerna tar död på bakterier så är det heller inte mycket lönt med ett väl ingånget filter, och ofta så äter heller inte fisken några mängder så vattenkvalitén brukar inte vara ett stort problem.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hur det skall se ut beror lite på vilka fiskar det handlar om.

        Så här tycker i alla fall jag att ett sjukkar skall se ut.

        Rätt litet, nästan helt tomt (absolut inget grus).
        Akvariet skall stå tomt och man tar fram det vid behov. Fyller det med 2/3 vatten från huvudakvariet, 1/3 färskt - använd vattenberedningspreparat.
        Som syresättning koppla in en luftpump med syresten.
        Beroende efter art så behöver antagligen fisken någon form av skydd, grotta (rör) eller liknande för att inte bli stressad.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Mörk botten då det brukar lugna fisken lite samt så ser man tarmparasiter(vita trådar etc enklare).
          En kruka som är inkörd sen tidigare för att fisken skall ha lite skydd.
          Skydd för insyn, oftast har jag haft burken helt täckt så att de blir minimal stress för fisken. Storleken på karet har baserats på vad jag haft hemma, men det kan vara betydligt mindre än fisken/fiskarna normalt behöver.
          Lite ljus.
          Värmare.
          Pump/filter med inkört filtermaterial, alternativt frekventa byten med vatten från ett inkört kar.

          Har fungerat för mig, lycka till...
          //NiXoN

          Kommentar

          • vargunge
            • August 2009
            • 214

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Hur det skall se ut beror lite på vilka fiskar det handlar om.

            Så här tycker i alla fall jag att ett sjukkar skall se ut.

            Rätt litet, nästan helt tomt (absolut inget grus).
            Akvariet skall stå tomt och man tar fram det vid behov. Fyller det med 2/3 vatten från huvudakvariet, 1/3 färskt - använd vattenberedningspreparat.
            Som syresättning koppla in en luftpump med syresten.
            Beroende efter art så behöver antagligen fisken någon form av skydd, grotta (rör) eller liknande för att inte bli stressad.
            om jag var i dina kläder skulle jag lita på kjell
            Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              Tack!
              Inte för att jag har dyra sjuka fiskar, eller fiskar överhuvudtaget som är sjuka. Men OM! Det nu skulle vara så, så har jag denna tråd att gå tillbaka till och läsa.
              Tack Kjell och Ansjo för tipset!
              Nu kommer en fråga som säkert egentligen ska ligga under sjukdommar men det har ju med sjukhus-burken att göra.

              Vid vilka sjukdomar tar man ut fisken och behandlar den separat?
              Är det vid "Större" allvarligare sjukdommar så som t.ex. svamp, och om det drabbar dyra fiskar så som "plattfiskar" ;-)
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av Nubi
                Tack!
                Inte för att jag har dyra sjuka fiskar, eller fiskar överhuvudtaget som är sjuka. Men OM! Det nu skulle vara så, så har jag denna tråd att gå tillbaka till och läsa.
                Tack Kjell och Ansjo för tipset!
                Nu kommer en fråga som säkert egentligen ska ligga under sjukdommar men det har ju med sjukhus-burken att göra.

                Vid vilka sjukdomar tar man ut fisken och behandlar den separat?
                Är det vid "Större" allvarligare sjukdommar så som t.ex. svamp, och om det drabbar dyra fiskar så som "plattfiskar" ;-)
                Borde inte nixon få ett tack med? Menar han hjälpte ju oxo.

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Ursprungligen postat av Narii
                  Borde inte nixon få ett tack med? Menar han hjälpte ju oxo.
                  TACK ALLA!!...... nöjd?
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Tack!
                    Inte för att jag har dyra sjuka fiskar, eller fiskar överhuvudtaget som är sjuka. Men OM! Det nu skulle vara så, så har jag denna tråd att gå tillbaka till och läsa.
                    Tack Kjell och Ansjo för tipset!
                    Nu kommer en fråga som säkert egentligen ska ligga under sjukdommar men det har ju med sjukhus-burken att göra.

                    Vid vilka sjukdomar tar man ut fisken och behandlar den separat?
                    Är det vid "Större" allvarligare sjukdommar så som t.ex. svamp, och om det drabbar dyra fiskar så som "plattfiskar" ;-)
                    Man tar ut fiskarna vid sjukdomar som inte sprider sig snabbt. ser man att en fisk t.ex. har vita prick så har nästan säkert även de övriga detta och då är det meningslöst att flytta.
                    Vid t.ex. långsamma sjukdomar som t.ex. bukvattensot smittar de först i sista stadiet så där skall man alltid flytta.

                    Att man överhuvudatget flyttar beror på att medicinerna i regel även tar livet av nyttobakterierna i akvariet, vilket gör att detta blir instabilt och att då sjukdomen ifråga eller någon annan sjukdom återkommer när man slutar medicinera
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #11
                      Super schysst att du svarar så fort!

                      Tack!
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      Arbetssätt...