nitrit? Inavel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

    #16
    Sen är det väl lite mystiskt att det skulle vara fenröta när bara de slitna mollysarna drabbas? Alla andra ser friska ut(tetrorna och praktbotiorna)

    Den andra lilla killen som har dålig fena är pansarmalen utan ögon. Han sitter bara och är ledsen. Vet inte vad jag ska göra med han. Lider med han!

    Kommentar

    • Wictor_88
      • March 2007
      • 210

      #17
      Ursprungligen postat av janson
      Sen är det väl lite mystiskt att det skulle vara fenröta när bara de slitna mollysarna drabbas? Alla andra ser friska ut(tetrorna och praktbotiorna)

      Den andra lilla killen som har dålig fena är pansarmalen utan ögon. Han sitter bara och är ledsen. Vet inte vad jag ska göra med han. Lider med han!
      Utan ögon?

      Kommentar

      • Snap3
        • May 2009
        • 145

        #18
        Ursprungligen postat av janson
        Sen är det väl lite mystiskt att det skulle vara fenröta när bara de slitna mollysarna drabbas? Alla andra ser friska ut(tetrorna och praktbotiorna)

        Den andra lilla killen som har dålig fena är pansarmalen utan ögon. Han sitter bara och är ledsen. Vet inte vad jag ska göra med han. Lider med han!
        hur skulle du må utan ögon? :S

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #19
          Med tanke på vilka fiskar du har så skulle jag rekommendera att du plockar bort alla Mollys. De kommer inte att trivas i längden med dina övriga invånare eller tvärt om, gör du det bra för Mollys kommer inte de övriga att trivas.

          Plocka bort den blinda pansarmalen så snart som möjligt, den kommer ju aldrig att bli frisk, eller hur.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • janson
            • July 2009
            • 300

            #20
            Ursprungligen postat av c90368
            Med tanke på vilka fiskar du har så skulle jag rekommendera att du plockar bort alla Mollys. De kommer inte att trivas i längden med dina övriga invånare eller tvärt om, gör du det bra för Mollys kommer inte de övriga att trivas.

            Plocka bort den blinda pansarmalen så snart som möjligt, den kommer ju aldrig att bli frisk, eller hur.
            Menar du med saltet eller? Har ju trots allt haft mollys hela min akvarietid (kan inte minnas hur många år det är). Eller vad är det du menar men inte passar, vill ha argument. :P

            Pansarmalen ska bort. Tycker bara det är lite sorgligt samtidigt som jag vet att det måste göras.
            Senast redigerad av janson; 01 September 2009, 13:43.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #21
              Ja, jag menar med saltet, men även delvis pH-värde. Varken tetrorna eller pansarmalen behöver/vill ha salt och de går helst i ett mjukare och surare vatten än vad Mollys vill ha.

              Jag hade ett gäng Black Mollys som hängde med från ett kar med saltat hårt vatten till ett SA vatten. Det fungerade under en period och de ynglade av sig. Men i längden så strök de med, efter ca 2 år.

              Personligen tycker jag att det är fel att hålla fiskar som ska ha olika vattenmiljöer bara för att man vill! Fiskarna vill förmodligen inte.

              Säger emot mig själv här, mina Mollys var sådana som blivit "över". Skulle jag hamna i samma sittuation idag skulle jag ha gett bort dem eller avlivat dem på ett skonsamt sätt.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • janson
                • July 2009
                • 300

                #22
                Ursprungligen postat av c90368
                Ja, jag menar med saltet, men även delvis pH-värde. Varken tetrorna eller pansarmalen behöver/vill ha salt och de går helst i ett mjukare och surare vatten än vad Mollys vill ha.

                Jag hade ett gäng Black Mollys som hängde med från ett kar med saltat hårt vatten till ett SA vatten. Det fungerade under en period och de ynglade av sig. Men i längden så strök de med, efter ca 2 år.

                Personligen tycker jag att det är fel att hålla fiskar som ska ha olika vattenmiljöer bara för att man vill! Fiskarna vill förmodligen inte.

                Säger emot mig själv här, mina Mollys var sådana som blivit "över". Skulle jag hamna i samma sittuation idag skulle jag ha gett bort dem eller avlivat dem på ett skonsamt sätt.
                Riktig intressant information! Har inte sett någon liknande tråd här på zoopet. Hur ska man avgöra vilka som tåler vad egentligen? Det ända jag fått ut från forumet är att malar inte gillar/behöver salt.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #23
                  Zoopets egna artbeskrivningar:

                  Poecilia sphenops
                  Temp: 26 - 28 grader
                  pH: 7,0 - 8,0

                  Paracheirodon axelrodi
                  Temp: 24 - 28 grader
                  pH 5,5 - 7,0

                  Paracheirodon innesi
                  Temp: 22 - 26 grader
                  pH: 5,5 - 7,5

                  Corydoras aeneus
                  Temp: 24 - 27 grader
                  pH: 6 - 7,5
                  Not: "Samtliga Corydoras-arter är känsliga mot salt i vattnet."

                  Min slutsats: Har du ett akvarium med en temp på 26 grader och ett pH på 7,0 och lite salt i. Då har du en miljö där alla fiskar förmodligen överlever men ingen trivs bra och visar sig från sin bästa sida.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • janson
                    • July 2009
                    • 300

                    #24
                    PH och vattentemp står ju men jag tänker på saltmängden.


                    Förövrigt har jag plockat ut pansarmalen nu. Men de andra två är inte alls på lika bra humör som innan.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #25
                      Ursprungligen postat av janson
                      PH och vattentemp står ju men jag tänker på saltmängden.
                      I min värld är corydoras och saltmängd = 0
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • janson
                        • July 2009
                        • 300

                        #26
                        Ursprungligen postat av c90368
                        I min värld är corydoras och saltmängd = 0
                        Ja det har jag lärt mig men jag pratar om andra fiskar. Är det något mer än malar som är känsliga?

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #27
                          Ursprungligen postat av janson
                          Ja det har jag lärt mig men jag pratar om andra fiskar. Är det något mer än malar som är känsliga?
                          Att man använder salt tillfälligt vid parasitangrepp mm för att som Lasse skrev ovan, underlätta för fiskarna att läka sig själva är ok.

                          Men att ha salt i vattnet permanent till SA fiskar är inte rätt.

                          Många här på Zoopet skriver om olika fiskars trivsel i olika vatten efter hela fyra veckors erfarenhet!

                          Mina Kardinaler och corydoras är snart fem år gamla.

                          Att överhuvudtaget ha en åsikt om trivseln hos en fisk innan den har gått i miljön minst 12 månader är fel! Ja, om den dör dessförinnan så var det ju inget bra förstås.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • janson
                            • July 2009
                            • 300

                            #28
                            c90368 Jag vill gärna fortsätta diskutera vilka fiskar som passar /inte passar men vi kanske skulle ta detta i en ny tråd för att inte gå helt oftopic? Antingen ny tråd eller bara via pm.


                            Förövrigt är mollyn med de två hålen i fenorna död. Nu när jag kom hem var det tomt i burken och fisken låg långt därifrån. Jag trodde inte en fisk skulle kunna hoppa upp från burken. 3cm upp och sedan låg locket på sidan så ett max hål på 2cm. Måste varit mycket skickligt hopp. Skyller ändå på mig själv och tycker mycket synd om han.
                            Fenan var inte värre utan hålen var lika stora som innan. Troligtvis var det då bara hål sen blev han inte bra pga all stress han hade.

                            Kommentar

                            • ToveTott
                              • July 2007
                              • 558

                              #29
                              Hur har det gått?
                              Biolog men inte allvetande

                              102L
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                              Kommentar

                              Arbetssätt...