Sjuk axolotl?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sheriin
    • July 2009
    • 4

    Sjuk axolotl?

    I Tisdags (18/8) fick jag hem två axolotlar. Jag har följt alla råd och läst på ordentligt om dessa djur. Speciellt från hemsidan axolotl.org.

    Den ena verkar må jätte bra och ser jag inga fel alls hos. Den andra har dock stått i samma lilla hörn som när jag släppte ut den i akvariet. Den är även blekare och magrare än den andra.
    Som nybörjare inom dessa djur vet jag inte hur pass stor färgskillnad det är mellan individer. Båda är lecustiska..


    Är detta tecken på sjukdom? Och vad kan jag i så fall göra för honom?
    Där jag köpte dom hade de på tok för varmt (runt 24 grader). De var också tillsammans med neontetror (som tyckts ha gnagt på den "friskas" gälar lite) och var på litet utrymme..
    Så jag finner ingen idé att söka råd hos djuraffären. Som dessutom frågade vad för fiskar jag skulle ha den med och kallade de för vattenaxelot.
  • Papegoj Moi
    • March 2011
    • 171

    #2
    Jag har också axolotler

    Jag vet inte riktigt vad det kan bero på... men hur länge har han legat i sitt hörn ?

    Kommentar

    • isbjörnen
      • April 2007
      • 12

      #3
      Lite OFFTIOPIC kanske, vad har ni för temp i karen? gör ni något för att få dem tempen?

      //Mattias

      Kommentar

      • ecco
        • November 2010
        • 500

        #4
        Vilken värme har du i karet?
        Hur offta ger du dom mat?
        Hur stort akvarium har du?
        Kan du ta lite bilder?

        Hade ju själv problem med en av axolotlerna som jag o sambon har och den kurerades med saltvatten bad. Skulle dock inte rekomenera att göra det på din då den endast verkar vara utsvulten. Våra har dock legat i samma hörn i ca 2 veckor nu. Endast flyttat sej lite då vi matat dom. Om du kollar på mina axolotl så får du något att jämföra dina egna mot.

        Sedan är det bara att fråga på om du inte löser problemet.

        *edit*
        Lättast för att hålla värmen är att göra kalla vattenbyten dagligen. Dock så funkar endast det medans det är någorlunda kallt ute. Till sommaren så rekomenderas att man har en vattenkylare.
        Sambons blogg om våra akvarium.
        http://mizan3.bloggsida.se/
        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

        Kommentar

        • isbjörnen
          • April 2007
          • 12

          #5
          Har beställt en kompressor kylare idag, ska bli skoj att se hur mycket den kan kyla.

          Fina axolotls du har ecco.

          Kommentar

          Arbetssätt...