Kliar sig..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whisky
    • April 2008
    • 108

    Kliar sig..

    Hejsan,

    Det började med att en fisk kliade sig, och nu har många fler börjat.
    Jag är lite hypokondriker när det gäller mina fiskar, men nu har jag sett att dem flesta har börjat klia sig och jag inbillar mig inte det längre.
    Dem drar sig emot stenar, växter och rötterna, två av fem Diskusar, Black Ghosten och två av tre Nyckelhålsciklider.

    Finns det någon ofarlig medicin, eller hur får man bort det som kliar?
    Dem äter mygglarver ibland, kan det ha med det att göra, parasiter?
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Det kan vara gälparasiter och det kan vara vattenvärden. Testa gör ett vattenbyte och tillsätt salt (1dl grovsalt/100l) och höj tempen till 30-31 grader (om du inte redan har den temperaturen iom. diskusarna) och se om det hjälper. Fortsätter de klia sig så tillsätt någon medicin som tar parasiter. Esha 2000 tycker jag är ett rätt effektivt preparat emot div. konstigheter. Tar en hel del.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Whisky
      • April 2008
      • 108

      #3
      Ursprungligen postat av C.Ciklid
      Det kan vara gälparasiter och det kan vara vattenvärden. Testa gör ett vattenbyte och tillsätt salt (1dl grovsalt/100l) och höj tempen till 30-31 grader (om du inte redan har den temperaturen iom. diskusarna) och se om det hjälper. Fortsätter de klia sig så tillsätt någon medicin som tar parasiter. Esha 2000 tycker jag är ett rätt effektivt preparat emot div. konstigheter. Tar en hel del.
      //Camilla
      Okej, jag har 30-31 grader i vattnet hela tiden.
      Det är inte skadligt med salt?
      Ska man försöka få bort saltet efter ett tag, eller försvinner det?
      Vattenvärdet tror jag inte att det beror på, då jag bara för någon vecka sedan testade vattenvärdet hos en djuraffär och dem var perfekta.. Och jag byter 30-40 liter ibland mer var tredje dag.

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Nej, det är inte skadligt med salt i lagom mängd. Har själv salt till mina diskus då och då. Vist, om man har växter så kan ju de ta stryk, men om du kör saltning av karet och ser hur det går/mindre kliande så kan man ju sänka salthalten vid nästa vattenbyte till att inte tillsätta salt alls vid det nästkommande vattenbytet.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • exiton
          • July 2009
          • 121

          #5
          Är lite orolig för en av mina guldsömmar kliar sig också! och en oscar som har en liten skada på sidan men han kan ju ha fått den när han kliade sig :/ (upptäkte skadan när jag såg han klia sig) grov salt alltså vanligt grov salt som man har hemma i köket?
          Senast redigerad av exiton; 13 August 2009, 13:17.
          Moderator @ mfksweden.se

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Ursprungligen postat av exiton
            Är lite orolig för en av mina guldsömmar kliar sig också! och en oscar som har en liten skada på sidan men han kan ju ha fått den när han kliade sig :/ (upptäkte skadan när jag såg han klia sig) grov salt alltså vanligt grov salt som man har hemma i köket?
            Ja, grovsalt eller havs salt utan jod och klumpförebyggande medel.
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            Arbetssätt...