Hjälp, min sköldpadda har fått små vita prickar på skalet!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gullan87
    • August 2009
    • 23

Hjälp, min sköldpadda har fått små vita prickar på skalet!

Hej,

Min vattensköldpadda har fått små vita prickar på skalet, är detta ett sjukdom som ex svamp? å min andra fråga är, hur skall jag banta honom? För han har blivit lite för mullig!

Tacksam för svar.

450 liter -
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Du bestämmer hur fet den får bli eftersom du matar... variera kosten och kanske mer fisk (filé), musslor som inte är lika kraftigt som torrfoder!
    Ang. de vita prickarna, har den tillgång till solplats där den kan bli helt torr och uv-ljus?
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Gullan87
      • August 2009
      • 23

Jag har provat att mata med lite grönsaker och dylikt, men det tycker han inte om, som morot ex.
      Tack, ska ta tag i det och variera hans kost
      Ja absolut han har tillgång till solplats med uv ljus, men han älskar att simma runt i akvariet och möblera om bland inredningen.. så ang. små prickarna, det är väl inte ngn sjukdom så som jag uppfattat?

450 liter -

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

Kolla om det är uppluckrade små kratrar, detta är då tecken på skalröta!
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• _vinkelslip_
          • June 2009
          • 242

hur varmt har du det under värmelampan?
          vad är det för typ av uv-lampa du har?
          Var har du landdelen i karet eller utanför?
          Om i karet, har du täckglas på eller av?

Testa gå ut och plocka maskrosor. Ge han allt, även hela blomman!. Detta är väldigt nyttigt och kan ses som huvudföda under sommaren!

Kommentar

• Salta Katten
            • March 2008
            • 740

Vad är det för art och hur gammal är den? Olika arter har olika krav på foder (min sköldpadda skulle t ex inte må bra av maskrosor som huvudföda då jag har en art som är övervägande köttätare) och dieten varierar med åldern.

Varför tycker du den är tjock, kan den dra in ben och huvud ordentligt?

Kommentar

• Gullan87
              • August 2009
              • 23

Det är en vattensköldpadda, som är snart 1 år gammal.Och han är redan ca 12 cm lång. UV lampan är 15 W med 5 %. Landdelen ligger i karet. Å precis ovanför ligger rampen med UV lampan. Är vettskrämd att han kan få/har ngn sjukdom, för jag är väldigt noga med att vattnet är rent, matar honom utanför karet i en hink för att vattnet inte skall bli skitigt, han får även vitaminer ect.

o ja, han kan dra in ben och huvud ordentligt, men jag tycker ändå att han ser stor ut. Ska prova med maskrosen, men äter verkligen vattensköldpaddor det?

MVH

450 liter -

Kommentar

• _vinkelslip_
                • June 2009
                • 242

Frågan är vad för yp av padda.. har han röda kinder eller gula?.

vad för typ av uv-lampa?. +Märke

Flytta iväg landelen till utanför karet, så löser dumånga problem.
                Har du täckglasen monterade nu?

vad har du för värmelampa?. hur varmt har han det precis under den isf?

Vad ger du för mat?. Kalktillskott. Tips: ´Ha ALLTID ett sepiaskal flytandes i karet så tillgodogör sig paddan en stor del av kalktillskottet.

Kommentar

• _vinkelslip_
                  • June 2009
                  • 242

Fler frågor:
                  Vad är det för typ av uv-lampa -märke?

Denna uv-lampan SKA du ha. Den har precis rätt spektra och dessutom avger den värme. precis under en värmelampa ska man ha ungefär 40gr.

Kommentar

• Gullan87
                    • August 2009
                    • 23

Han är av arten Gulbukad vattensköldpadda. Jag har UV B- lampa och märket är av Reptil-Glo 5.0, EXO Terra.
                    Under värmelampan är det mellan 35-40 grader, men täckglas har jag inte.. :S

Kalksten har jag i vattnet, och kalk i lösvikt har jag i vattnet oxå. Synd att jag inte kan bifoga en bild så att ni kan se, vet dessvärre inte hur man lägger in sånt.

Tack så mycket för alla svar! Uppskattar det verkligen.

450 liter -

Kommentar

• _vinkelslip_
                      • June 2009
                      • 242

testa att "gräva" försiktigt på de vita prickarna. Är det inflammerat eller du kan göra en liten "krater" tycker jag att du googlar och vidtar åtgärder för skalröta.

www.pici.se (gratis tjänst för att ladda upp bilder, länka sedan hit)

Släng den uv-lampan. Den har helt fel spektra och kan faktiskt skada mer än göra nytta. Köp megaray!. (vet den är dyr, men värd varenda spänn)

Kommentar

• _vinkelslip_
                        • June 2009
                        • 242

hur gick det?.
                        Kommit fram till ngt?, åtgärder?

Kommentar

• Gullan87
                          • August 2009
                          • 23

Ursprungligen postat av _vinkelslip_
                          hur gick det?.
                          Kommit fram till ngt?, åtgärder?
                          Hej hej,

Nu har jag slängt Uv-b lampan, tyvärr så köpte jag en annan men dock ej megaray.. Nu solar dem glatt och det ser ut att det blir faktiskt bätte med vita prickarna, är faktiskt lättad att det inte är skalröta.
                          Förmodligen imorgon får jag mitt nya akvarium. Ska fixa till det, så länkar jag bilder om ni vill se så att säga.. Enda nackdelen är att jag inte har kunnat hitta en bänk som passar till det nya då måtten är lite udda så akvariet får ligga på golvet till vidare tills jag hittar bänk.

Tack för hjälpen Vinkelslip och alla ni andra.Uppskattar det verkligen

450 liter -

Kommentar

• åheim
                            • April 2006
                            • 13197

som bänk kan du stapla lecablock (måla dem om du tycker de är fula) sen bara lägga en på en skiva, då kan göra bänken precis så stor du vill!
                            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Salta Katten
                              • March 2008
                              • 740

Ursprungligen postat av Gullan87
                              Under värmelampan är det mellan 35-40 grader, men täckglas har jag inte.. :S
                              Kanske ska förtydliga, med tanke på ":S", det är bara bra att du inte har täckglas, eftersom det filtrerar bort nästan allt UV-ljus. Inget glas mellan lampa och padda!

Kommentar

Arbetssätt...