Alla "prinsessan av Burundi" döda

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malen Malte
    • January 2008
    • 5

Alla "prinsessan av Burundi" döda

Hej!
    Det här är mitt första inlägg här, även om jag ofta läser och hittar bra lösningar med hjälp av alla intresserade och duktiga akvarister som ger svar! Men det som hänt den senaste veckan i mitt 300 liters akvarium hittar jag inga ledtrådar till.

Alla mina ”prinsessan av Burundi” har dött (drygt 10 stycken) men övriga fiskar (5 praktbotia, 4 siamesiska algätare, 2 ”vanliga” små malar, 1 ovanlig mal (ameirius melas), 1 palettciklid) verkar må bra. De äter och beter sig som vanligt. Jag är så klart glad över att det ”bara” är prinsessorna som dött men är förbryllad över detta.

Det började med att en prinsessa bleknade, simmade konstigt och låg på botten emellanåt, sen dog den. Det tog ungefär ett dygn. De andra ”knep” med fenorna, spottade ut maten (granulat och flingfoder som de brukar äta glupskt av), men åt när de fick småräkor. Tyvärr fick jag lov att lämna akvariet en vecka, min pojkvän hade betraktat mig som knäpp om jag ställt in resan till Paris för att jag var orolig för fiskarna! (Han tycker jag är knäpp nog när det gäller akvarierna…)

När prinsessorna inte var som vanligt trodde jag att det berodde på att temperaturen var uppe på 29-30 grader. Efter att ha satt i två syrepumpar (förutom filterpumpen eheim prof som så klart alltid är igång), tagit bort täckglaset och lagt i petflaskor fyllda med fryst vatten fick jag ner tempen och medan jag har varit borta har det inte varit lika varmt. Temperaturändringarna är den enda stressfaktorn jag kan komma på. Jag saltade också lite (med ektozon) innan jag åkte. När jag kom hem igår var alla prinsessorna döda. Vad kan de ha dött av? Matvakten såg prinsessor i början av veckan men inte sen. Jag hittade 2 döda (de andra är borta…), de var inte uppsvällda, kan det ändå ha varit bukvattensot? Dumt nog var jag inte uppmärksam på deras avföring, var så inställd på att värmen var orsaken till att de betedde sig konstigt men de har aldrig matvägrat förut.

Akvariet har varit igång länge, flyttades dock i november. Inga problem med nitrit. Byter ca 25% vatten då och då… Ja, lite slarvig där men det brukar bli varannan vecka. Emellanåt har det varit gott om prinsessor, uppemot 100 st! De har ynglat av sig massor av gånger. Akvariet känns väldigt tomt och tråkigt utan prinsessorna och jag är orolig för de övriga fiskarna. Speciellt när jag inte har en aning om vad som hänt. OM det varit bukvattensot hur lång tid kan det ta innan de andra fiskarna visar symptom? Finns det sjukdomar som bara går på prinsessor?
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

Den vanliga tanganyikabukvattensoten var det då definitivt inte - den går inte på neolamprologusarterna - de verkar vara immuna för den. Värmen håller jag för en ganska så misstänkt parameter - och en sekundär baklterieinfektion. Du skriver inget om pH - vet du vad du har där.

Jag har varit med om artspecifika dödsfall hos Neolamprologusar så det går heller inte att utesluta något sådant och pH dropp kan ibland drabba denna släkt hårt. Koppar i vattnet likaså.

MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• Malen Malte
      • January 2008
      • 5

Tack för svar! PH vet jag inte hur jag har det med. Har inte kollat det då flera jag pratat med sagt att vattnet i kranarna här passar för dessa fiskar, men ska köpa tester imorgon och kolla PH. Jag hade inte gjort något delvattenbyte dagarna innan de dog, finns det annat som kan påverka PH? Har inte lagt i något eller tagit bort något ur akvariet.

Kanske koppar... nu känner jag mig lite skyldig för jag har slutat med att tappa upp kallt vatten som jag blandar med kokt till rätt temperatur. Det tog så himla lång tid. Så nu spolar jag 25-gradigt direkt ur kranen. Det ursäktar ju inte mycket att säga att de inte dött av det tidigare. Kan man mäta koppar i vattnet? Jag vet inte vad det är för rör här i huset. Nu håller jag bara tummarna för att vad det än var prinsessorna dog inte kommer att döda de som är kvar.

Kommentar

• Lasse
        • October 2002
        • 1965

pH kan förändras snabbt i ett akvarium om vattnet inte är karbonatbuffrat. Vart bor du?

MVH Lasse

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Ursprungligen postat av Malen Malte
          Kanske koppar... nu känner jag mig lite skyldig för jag har slutat med att tappa upp kallt vatten som jag blandar med kokt till rätt temperatur.
          Är det inte nya vattenledningar eller en ny varmvattenberedare tror jag inte att det är koppar.

Prinsessorna vet jag är väldigt känsliga för temperaturvariationer neråt så det är inte helt orimligt att då tro (fast det vet jag inte) att de då också är känsliga för höga variationer.
          Sedan är ju ett varmt vatten syrefattigt och prinsessor vil ju ha rätt syrerikt vatten.

Fast som sagt - jag bara gissar.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Malen Malte
            • January 2008
            • 5

Vad bra det känns att Zoopet finns där en orolig matte kan få input!

Vattenledningarna är från 1973, inte så nya med andra ord. Jag bor i Göteborg, vet inte vad karbonatbuffrat betyder så jag vet inte hur det är här.

Under värmeböljan hade jag 2 extra syrepumpar igång så vattenytan har rört på sig rejält så jag tror inte att det har varit syrebrist.

Eftersom jag varit bortrest vet jag inte om tempen i akvariet gick ner snabbt när värmeböljan var över. Det var bara 25 grader i vattnet när jag kom hem. Kanske var det det som tog livet av dem. Tråkigt att de är döda men om det är tempen så borde de andra fiskarna vara "trygga" och inte smittade med något, en tröst i eländet i så fall.

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ursprungligen postat av Malen Malte
              , vet inte vad karbonatbuffrat betyder så jag vet inte hur det är här.
              KH över 3 - KH-test kan köpas i akvarieaffärer
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Lasse
                • October 2002
                • 1965

Kolla pH - speciellt om du inte har någon kalksten eller buffrar med bikarbonat - KH i Göteborg brukar ligga kring 2 - och då är inte allt orsakad av karbonatbuffring.

MVH Lasse

Kommentar

• Malen Malte
                  • January 2008
                  • 5

Nu har jag varit på Hisingen hos min favoritfiskaffär, brukar sluta med nudlar för min del... PH-test inköpt och resultatet är inte bra, PH ligger på 6. Så där har vi nog boven i dramat. Jag vill gärna ha prinsessor igen så nu har jag köpt en mindre säck med bikarbonat. Gjorde ett delvatten byte igår. Ska jag göra ett till idag och se vad PH hamnar på innan jag tillsätter bikarbonat?

Kommentar

• Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

Gör några vattenbyten innan tillsättningen av bikarbonat. Har du ett pH på ca 7 i karet så sätt in bikarbonat. Nu blir det nog mer nudlar för dig för det du behöver är en KH test. KH skall ligga kring 4 taget på ett minst dygnsgammalt vatten i akvariet (här i Göteborg).

MVH Lasse

Kommentar

• Malen Malte
                      • January 2008
                      • 5

Tur att nudlar är gott!
                      Tack för svar, jag är väldigt tacksam för hjälpen. Det är tråkigt att prinsessorna dog men jag fått lära mig nya saker som jag inte haft koll på tidigare. Antar att det är av misstagen man blir klok.

Kommentar

Arbetssätt...