vad händer mina mina fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicenettis
    • February 2008
    • 94

    vad händer mina mina fiskar

    jag har fått någon konstig sjukdom som jag inte vet vad det är eller vad det beror på i mitt lilla akvarium där jag har platy och guppisar. de blir först jättesmala ser ut som de inte har fått någon mat och efter några dagar så dör de. någon som vet vad detta kan vara?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Simmar de med svängande rörelser?
    Klibbar fenorna ihop?
    Äter dåligt för att ofta ligga och vila på botten eller något annat i inredningen?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13129

      #3
      Låter som tarmparasiter (flagellater) vad matar du med och hur många fiskar har du? filter?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • nicenettis
        • February 2008
        • 94

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Simmar de med svängande rörelser?
        Klibbar fenorna ihop?
        Äter dåligt för att ofta ligga och vila på botten eller något annat i inredningen?
        jag har inte tänkt på hur de simmar. men fenorna klippar inte ihop sig. efter de blivit smala så är fiskarna ganska slöa håller sig mest i ett hörn

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          OK. Hur stort kar har du, hur ofta och hur mycket byter du vatten, antalet fiskar mm mm?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • nicenettis
            • February 2008
            • 94

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Låter som tarmparasiter (flagellater) vad matar du med och hur många fiskar har du? filter?
            vad gör man åt de? jag har 4 st guppisar och 5 platyn just nu och matar med flingfoder

            Kommentar

            • nicenettis
              • February 2008
              • 94

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              OK. Hur stort kar har du, hur ofta och hur mycket byter du vatten, antalet fiskar mm mm?
              det är 54 liter och jag byter vatten en gång i veckan ca 10 liter. det är 9 fiskar nu

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det kan vara som eheim skriver, tarmproblem men ungfödare brukar inte dö av det och om fiskar dör av det så går det inte så fort.
                Är det gamla fiskar som dött så kanske det är tillfälligheter, du kanske skulle testa att variera fodret till dem, och ett förslag som är lite gripet ur luften är att du tillsätter 0,5 dl salt i karet snarast.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • nicenettis
                  • February 2008
                  • 94

                  #9
                  tack för hjälpen. vad ska jag göra för att slippa de i framtiden? eller är det bara något som kan få med när man köper fisk

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Det beror lite på vad det är, men en varierad kost och bra vattenkvalité gör att sjukdomar får svårare fäste.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13129

                      #11
                      Ursprungligen postat av nicenettis
                      vad gör man åt de? jag har 4 st guppisar och 5 platyn just nu och matar med flingfoder
                      Du bör gå över till ett vegetabiliskt foder tex. algtabletter, vegetabiliska flingor och bara ibland ge vanliga flingor! Tarmfagellater finns i tamen hos de flesta fiskar men vid felaktig utfodring, stress mm...mm så kan dessa parasiter växa till explositonsartat och förbrukar då all näring fisken får i sig och fisken svälter... Men som ansjo säger så brukar det inte gå så fort så det kan vara nångon ytterligare komplikation.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • nicenettis
                        • February 2008
                        • 94

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Du bör gå över till ett vegetabiliskt foder tex. algtabletter, vegetabiliska flingor och bara ibland ge vanliga flingor! Tarmfagellater finns i tamen hos de flesta fiskar men vid felaktig utfodring, stress mm...mm så kan dessa parasiter växa till explositonsartat och förbrukar då all näring fisken får i sig och fisken svälter... Men som ansjo säger så brukar det inte gå så fort så det kan vara nångon ytterligare komplikation.

                        tack för hjälpen ska nog åka in och köpa ett annat foder till fiskarna i morgon få se om de hjälper

                        Kommentar

                        • karinfredholm
                          • September 2008
                          • 290

                          #13
                          Fiberrikt foder, delvattenbyte, test av nitrit/ammonium. Beredningsmedel - klorhaltigt vatten kan ge trötthetssymptom - att de ligger trötta på botten alternativt andas kippande vid ytan.
                          Hur gör du när du släpper i nya fiskar? Du häller väl ut vattnet från affären i vasken först? Gissningar efter gissningar... men det kan ju inte skada att prova?
                          Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                          Kommentar

                          • nicenettis
                            • February 2008
                            • 94

                            #14
                            Ursprungligen postat av karinfredholm
                            Fiberrikt foder, delvattenbyte, test av nitrit/ammonium. Beredningsmedel - klorhaltigt vatten kan ge trötthetssymptom - att de ligger trötta på botten alternativt andas kippande vid ytan.
                            Hur gör du när du släpper i nya fiskar? Du häller väl ut vattnet från affären i vasken först? Gissningar efter gissningar... men det kan ju inte skada att prova?
                            när jag köpter fiskar så tar jag ur fiskarna med en hov och sedan ner i akvariet. vattnet som de var i slänger jag bort.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...