Chokladmal som ser ut som en zombie!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lowa
    • February 2008
    • 595

    Chokladmal som ser ut som en zombie!

    Var borta i två dagar å då man kommer hemser den ut så här!
    [img=http://img43.imageshack.us/img43/7035/dsc06973s.th.jpg]
    Vad göra?? Vita ögon och blek på skölden på ryggen samt vissa småsår och ena fenan e som trasor.
    180l Guldfisk
    220l clarias
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Oj! Det ser ut som om den fått stryk/skadat sig någon stans. Vad har du för fiskar tillsammans med den? Någon som kan ha angripit den? Kan den ha hamnat ovanför ytan och fastnat där tro?? Frågan är om den kommer repa sig. Är han tunn/in sjunken mage?
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Lowa
      • February 2008
      • 595

      #3
      ja har bara guldfiskar och tre molly yngel men ja vet nog vem som e boven för bråk. En vanlig ancistrus som är väl sådär en dm. Rätt aggressiv.. Dock så har ja aldrig sett dem bråka förut, de har sina egna hålor som de håller sig till men de lär väl ha haft vägarna förbi varandra då. Magen ser bra ut, rund å fin.
      frågan är den va man kan göra, ska man tillsätta nå salt för å få såren att läka bättre?
      Den har blivit smått angripen av medeciner å vitapricken förut då karet hade det så att skölden liksom..ja, va säger man, vittrade sönder lite. så då fick ja rådet att byta vatten å ha i salt åt den för att skynda på läkandet.
      Man undrar ju också om den är blind nu me tanke på färgen på ögonen
      180l Guldfisk
      220l clarias

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Tyvärr tror jag inte den kommer att klara sig, men vad det beror på....?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Ursprungligen postat av Lowa
          ja har bara guldfiskar och tre molly yngel men ja vet nog vem som e boven för bråk. En vanlig ancistrus som är väl sådär en dm. Rätt aggressiv.. Dock så har ja aldrig sett dem bråka förut, de har sina egna hålor som de håller sig till men de lär väl ha haft vägarna förbi varandra då. Magen ser bra ut, rund å fin.
          frågan är den va man kan göra, ska man tillsätta nå salt för å få såren att läka bättre?
          Den har blivit smått angripen av medeciner å vitapricken förut då karet hade det så att skölden liksom..ja, va säger man, vittrade sönder lite. så då fick ja rådet att byta vatten å ha i salt åt den för att skynda på läkandet.
          Man undrar ju också om den är blind nu me tanke på färgen på ögonen
          Om du har tillgång till ett karantäns akvarium på kanske 40-50l och isolera malen där för ev. medicinering. Låta det vara mörkt hos den och att han har en grotta, medicinera med eSHa 2000 (preparat mot svamp, fenröta och bakterier. Påskyndar läkande av sår m.m.). Funderar på om du skall göra ett saltbad och endast doppa honom i det och sedan i karantänskar.
          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • Lowa
            • February 2008
            • 595

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Tyvärr tror jag inte den kommer att klara sig, men vad det beror på....?
            troligtvis som det står i ovanstående att det har blivit bråk mellan de två malar ja har. de måste på något sätt kommit i kontakt
            180l Guldfisk
            220l clarias

            Kommentar

            • Lowa
              • February 2008
              • 595

              #7
              Ursprungligen postat av C.Ciklid
              Om du har tillgång till ett karantäns akvarium på kanske 40-50l och isolera malen där för ev. medicinering. Låta det vara mörkt hos den och att han har en grotta, medicinera med eSHa 2000 (preparat mot svamp, fenröta och bakterier. Påskyndar läkande av sår m.m.). Funderar på om du skall göra ett saltbad och endast doppa honom i det och sedan i karantänskar.
              //Camilla
              ja har ett på 30-40 liter som han fått vara i förut under vitapricken, så det får bli det.
              vad menar du med saltbad?
              180l Guldfisk
              220l clarias

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jo det hänger jag med på och jag skulle nog valt ett par andra ord istället, vad som den drabbats av efteråt....men någon slags bakterieinfektion är nog ingen dum gissning.
                Skulle den inte kola tills du fått tag i medicinen som Camilla föreslog, är det ett ypperligt råd och jag hoppas att du klarar av att kurera fisken.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Lowa
                  • February 2008
                  • 595

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jo det hänger jag med på och jag skulle nog valt ett par andra ord istället, vad som den drabbats av efteråt....men någon slags bakterieinfektion är nog ingen dum gissning.
                  Skulle den inte kola tills du fått tag i medicinen som Camilla föreslog, är det ett ypperligt råd och jag hoppas att du klarar av att kurera fisken.
                  jag har akvariesalt om det behövs och även esha 2000, har ett förråd med mediciner eftersom mycket har hänt under den tid ja haft akvarierna -.-
                  180l Guldfisk
                  220l clarias

                  Kommentar

                  • Lowa
                    • February 2008
                    • 595

                    #10
                    men vad menas med saltbad?? vatten me massa salt, doppa ner å upp igen??
                    180l Guldfisk
                    220l clarias

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lowa
                      ja har ett på 30-40 liter som han fått vara i förut under vitapricken, så det får bli det.
                      vad menar du med saltbad?
                      Ha en hink med samma tempratur som akvarievattnet har å 5l vatten blandat med 1½dl grovsalt (helt upplöst). Man doppar ner malen i vattnet och sedan upp. Man kan upprepa proceduren några gånger men någon timmes mellanrum. MEN!! Om malen kanske är i dåligt skick, insjunken mage och verkar allmänt slö, kanske det bästa är att han får gå med medicinering och ev. äta upp sig lite. Märker man att malen piggnar på sig, så behöver man inte bada den i saltet. Ett till alternativ är att salta karantäns akvariet. Man brukar säga 1,5-2dl/100L vid medicinskt syfte. MEN!! Alla malar tål inte riktigt saltet. Dock har jag själv 2 chokladmalar som går i delvis saltat akvarium utan problem.
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      • Lowa
                        • February 2008
                        • 595

                        #12
                        Ursprungligen postat av C.Ciklid
                        Ha en hink med samma tempratur som akvarievattnet har å 5l vatten blandat med 1½dl grovsalt (helt upplöst). Man doppar ner malen i vattnet och sedan upp. Man kan upprepa proceduren några gånger men någon timmes mellanrum. MEN!! Om malen kanske är i dåligt skick, insjunken mage och verkar allmänt slö, kanske det bästa är att han får gå med medicinering och ev. äta upp sig lite. Märker man att malen piggnar på sig, så behöver man inte bada den i saltet. Ett till alternativ är att salta karantäns akvariet. Man brukar säga 1,5-2dl/100L vid medicinskt syfte. MEN!! Alla malar tål inte riktigt saltet. Dock har jag själv 2 chokladmalar som går i delvis saltat akvarium utan problem.
                        ja har hört att man helst inte ska ha vanligt salt elelr grovsalt utan det bästa är akvariesalt man köper så ja kör nog på det.
                        den har inte insjunken mage å är konstigt nog aktiv i de lilla lilla burken den är i just nu (håller på att fixa karantärsakvariet) han ligegr normalt helt stilla å rör sig inte men nu så simmar den runt, funderar om det beror på att den är blind? men eftersom den verkar pigg så struntar ja då i saltbadet och har i stället i en sked salt i karantärsakvariet. och jag vet sen tidigare att den går ihop me salt.
                        180l Guldfisk
                        220l clarias

                        Kommentar

                        • C.Ciklid
                          • February 2005
                          • 12055

                          #13
                          Nja... Grovsalt eller havssalt utan klumpförebyggande medel och jod så fungerar det. Köpte själv Ektozon förr, men dyrt är det och jag använder mig numer av vanligt grovsalt både i medicinskt syfte och till lätt uppsaltning hos diskusarna.
                          //Camilla
                          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                          Kommentar

                          • Lowa
                            • February 2008
                            • 595

                            #14
                            ok, tack för alla svar, hoppas verkligen den repar sig
                            180l Guldfisk
                            220l clarias

                            Kommentar

                            • C.Ciklid
                              • February 2005
                              • 12055

                              #15
                              Får hålla tummarna på att malen repar sig!! Och om han nu kommer bli blind så kan de klara sig rätt bra ändå. Hade en guldfisk som vart blind på ett öga, men levde i 16 år.
                              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...