Öronål/Fin sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snyggen
    • June 2008
    • 71

    Öronål/Fin sand

    Jag har precis bytt ut mitt grus i akvariet mot biltemas blästersand. Igår så fick jag se att min ena öronål hade dött. Den har betett sig lite konstigt på sistone och simmat väldigt ofta vid vattenytan. Min andra fast lite större ål gör samma sak.
    Läste på nätet nu att det kan bero på att de har fått förstoppning pga sanden. Stämmer det och vad kan jag göra för att förhindra att den andra ålen dör i såna fall?
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Jag har använt svart Rådasand, som har likvärdig finkornighet med Biltemas blästersand, till mina öronålar i över ett år och de har aldrig klagat. Tror snarare att du har något annat problem, t ex ammoniak.

    Att de skulle få förstoppning låter konstigt, de äter ju inte sanden.

    Kommentar

    • snyggen
      • June 2008
      • 71

      #3
      Tror du verkligen att ammoniak kan va problemet? Skulle inte mina silverhajar som bökar, käkar o silar sanden uppleva samma problem i såna fall? Förvirrad!

      Kommentar

      • Keibo
        • November 2008
        • 468

        #4
        Fin sand är oftare bättre än grov sand och grus. Mindre risk att mindre sten fastnar i tarmar etc etc. Har haft channor, polypterus och t.o.m. guldfisk som dött pga för grovt grus, aldrig av för fint. Då skulle de nog dö av dyn som minst stundtals förekommer i deras naturliga miljöer...

        Tror dina problem beror på något annat, kolla pH och amm.

        Olika fiskar är för övrigt olika känsliga mot olika parametrar, även om det rent logiskt känns som om öronålar borde tåla mer än silverhajarna då de förekommer i träsk
        Mvh. Peter

        500L - Pelarakvarium

        1500L - Under förändring

        Kommentar

        Arbetssätt...