"uppblåst" kamphane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klaksvik
    • May 2011
    • 16

    #16
    inget e gratis här i världen dom tar nog betalt för dom lägger ner en massa tid o jobb på detta o det e ju inga stora summor för det du får igengälld utan dom hade inte detta forum funnits ska själv betala nu idagarna tyvär kan jag mycket lite om det problem du har men ge det lite tid o va lite vänligare så tror jag säkert där e någon som kan hjälpa dig o en bild hjälper säkert till en del mvh fredrik

    Kommentar

    • kryddan803
      • July 2011
      • 241

      #17
      Ursprungligen postat av Iqaluk
      Det är OCKSÅ grymt att skjuta först och fråga sen. Symptomen stämmer inte alls in på den sjukdomen - svullen mage är steg fyra och han har inte ens dem andra tre stegen ännu.

      Vilket kasst forum det här är - kan inte lägga upp bilder för att visa, kan inte se alla fiskarter, nej, och dessutom bli förolämpad. Är inte det grymt då?
      Håller med. Lägg till min msn så kan vi snacka mer där? skicka ett mejl ^^

      Ni vet ju inte om han haft de andra stadierna! Det är bara Iqaluk som vet det!

      Kommentar

      • kryddan803
        • July 2011
        • 241

        #18
        Ok kollar det nu ^^

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Sluta upp att vara oförskämda - om ni inte klarar av att svara eller fråga i en hyfsad samtalston så har ni inte i forumet att göra.
          Skärpning
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • devion
            • March 2011
            • 52

            #20
            Klart att man kan bli upprörd, men det betyder inte att man beter sig hur som helst. Och detta är ett forum, där folk bollar idéer och tankar, inte en direktkanal till fiskgudarna....Bra att de löste sig för fisken, grattis !
            //Daniel

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av Iqaluk
              Visst kan det vara svårt, inte omöjligt, att bota förstoppning, men som sagt: Vet man inte hur, så säg inget.
              Inget som skrivit i denna tråd VET något - så om det skulle vara kriteriet för att man skulle få skriva här så skulle det inte bli mycket skrivet här.
              Inte ens det som är proffs på detta (t.ex. det som har doktorsgrad i fisksjukdomar och jobbar på SVA) skulle uttala sig om de inte fick lägga alla sjuka fiskar under ett mikroskop och odla på olika bakteriekulturer - ja inte ens då skulel de komma med ett tvärsäkert uttalande.

              Jag har ju skrev ju de symptom för bukvattensot du anger ovan i böcker redan på 80-talet, men de symptomen är definitivt inte exakta utan en fisk kan ha bukvattensot utan att dessa kriterier uppfylls och tvärt om - dvs en fisk kan ha de symptomen utan att ha bukvattensot. Förstoppning kan också ha olika symptom.
              Så allt som skrivs i detta forum är enbart spekulerande från vad man tror är rätt.

              Du, Kjell, kanske kan förstå att man kan bli ledsen över en fisk ibland, eller är det en bagatell som inte är värt att bry sig om
              Visst kan man det - men varken du eller någon annan har någon anledning till att vara oförskämda mot de som frågar och svarar. Utan som devion skriver - det handlar om att bolla ideer fram och tillbaka
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #22
                Ursprungligen postat av Iqaluk
                Har man lov att bli arg?
                Självklart får man bli arg men den enda som förlorar är du. Det finns ingen här som är skyldig att svara dig, uppträder du illa svarar ingen.

                Med all respekt för Zoogiganten så vet dom inte heller vad det är för fel på Berra, dom har givit dig ett svar som du helst ville höra och inget annat. Dom vet inte, och vi vet inte, vad det är för fel på fisken, det går inte att se utanpå om den bara ätit för mycket eller om det är något annat.

                Många som är erfarna akvarister gör just som det råd du fick, ta bort sjuka fiskar omedelbart så minimerar man risken för att även de övriga blir sjuka. Avlivar man en nu kanske man slipper avliva 20 om en vecka är vad som är grunden till detta,även om du tycker det är grymt.

                Tobbe

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Iqaluk
                  Har man lov att bli arg?
                  Man har lov att bli arg, förbannad, pissed of....... - men man skall avreagera sig hemma (slå huvet i väggen (sitt eget) eller nåt sånt ) och inte i ett publikt forum
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Ursprungligen postat av Iqaluk
                    Sen är det väldigt lustigt:
                    Sedan jag var snäll och rar var det ingen som svarade - men nu när jag är förbannad har jag fått fler svar än någonsin,
                    (skrattar)
                    Ursprungligen postat av Tobbe R
                    Det finns ingen här som är skyldig att svara dig, uppträder du illa svarar ingen.
                    De kanske hör ihop?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • devion
                      • March 2011
                      • 52

                      #25
                      och dom flesta svaren har inte ens med sjukdomen att göra....
                      //Daniel

                      Kommentar

                      • zenon
                        • December 2009
                        • 173

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Man har lov att bli arg, förbannad, pissed of....... - men man skall avreagera sig hemma (slå huvet i väggen (sitt eget) eller nåt sånt ) och inte i ett publikt forum
                        Det skriver jag under på till 100%!!!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av Iqaluk
                          Nej, men det snackas mer än någonsin, jag är faktiskt imponerad. Men forumet känns alltmer meningslöst om ingen kan någonting
                          Du har fel - många kan något. Men det som säger att han/hon VET - den kan inget.

                          Akvariefisksjukdomar kan jag rätt mycket om men jag svarar ändå nästan aldrig i denna tråd eftersom det är nästan omöjligt att ge ett bra svar. Fisksjukdomar är ett komplicerat ämne där man måste göra labbananlyser för att ge ett någorlunda säkert svar. Och har man då inte ens fått se fiskarna IRL så är det det egentligen omöjligt att svara bra - man kan visserligen gissa. Dock jag som jobbat professionellt med fisk i mer än 30 år vill inte gärna gissa - så de som gissar är ofta de som egentligen har minst erfarenhet av akvariefisksjukdomar.

                          Visst kan man fråga om sjukdomar i forum - men man får ta svaren det för vad det är - gissningar.
                          Det grundläggande är egentligen att ge fiskarna en så bra miljö så att de inte blir sjuka - gör man bara detta så slipper man 95% av alla sjukdomar.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Merza
                            • March 2009
                            • 57

                            #28
                            **Duckar under haglet**

                            Skulle man kunna föreslå att tråden låses kanske, eftersom 1) trådskaparen har fått sitt svar och verkar nöjd 2) och tråden har helt spårat ur till något som inte alls har med ämnet uppblåst kamphane utan mer handlar om huruvida nyttan med forumet och dess praktiska förutsättningar. Om ni vill fortsätta diskutera det så kanske det kan hamna under en mer korrekt topic

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av Merza
                              **Duckar under haglet**

                              Skulle man kunna föreslå att tråden låses kanske, eftersom 1) trådskaparen har fått sitt svar och verkar nöjd 2) och tråden har helt spårat ur till något som inte alls har med ämnet uppblåst kamphane utan mer handlar om huruvida nyttan med forumet och dess praktiska förutsättningar. Om ni vill fortsätta diskutera det så kanske det kan hamna under en mer korrekt topic
                              Fast det handlar ju lite om sjukdomar också

                              Oavsett vilket - om någon har något att säga om ämnet för tråden (kampfiskproblemet) så fråga/svara på detta - övriga frågor hänvisas till andra trådar/kategorier
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...