Vita knottror på synodontis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ghost-89
    • June 2009
    • 7

    Vita knottror på synodontis

    Hejsan!

    Jag köpte en synodontis schoutedeni igår. När jag kom hem och hängt påsen på akvariekanten upptäckte jag att den hade vita knottror på enbart huvudet.
    Jag ringde då den tidigare ägaren o frågade om synodontisen hade haft dem länge och det hade den. Antagligen mer än 2 år. Han hade fått med synodontisen i akvariet han köpt.

    Jag har andra synodontis och ingen av dem har knottror. Är det så att det är arten schoutedeni som har det eller är det en sjukdom??

    Jag trodde ej att det är vitapricksjukan eftersom att han haft det så länge, men fick höra igår att det kanske kan vara någon form av det iaf. Jag vill höra fler åsikter så att jag är säker på att jag medicinerar rätt. Lite orolig för fisken då den inte har fjäll.
    Se bilden i länken.


    Tacksam för all hjälp!
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Tycker definitivt det ser ut som vita prick, förmodligen så har fisken blivit stressad när den fångades/transporterades.

    Är ingen expert och har inte haft vita prick själv, så vänta gärna på någon mer kunnig som också får svara

    MVH Johan

    Kommentar

    • ghost-89
      • June 2009
      • 7

      #3
      Tack!
      Jag hoppas att det inte är det.
      Jag har kollat på mer bilder på dem nu och jag tror faktiskt att något av könen har knottror på huvudet. Det ser ut som det på bilderna med nämligen.
      Min synodontis är pigg också vilket jag inte tycker han borde vara om han var sjuk.

      Jag ringde akvarielagret också o kollade om de visste något. De trodde att de kunde
      vara något naturligt. Det finns tydligen många djurarter som visar med knottror att de är könsmogna (typ kalkon)eller vad de nu sa =P.

      Så jag ska väta lite till o se om något händer.

      Men tack så mycket för din hjälp!

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Missade att den hade haft knottrorna länge, och så länge förra ägaren talar sanning så är det absolut inte vita prick.

        Kommentar

        • ghost-89
          • June 2009
          • 7

          #5
          Oki. Tack så mycket!

          Kommentar

          Arbetssätt...