Bukvattensota?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icecoollinda
    • January 2009
    • 65

    Bukvattensota?

    Medicinera med 40% emtrylvet - metronidazol (5 ml - 100 L akvarievatten) som kan köpas genom veterinär.

    Har sett att en till fisk börjar bajsa vit liknade stänger som det stod om.
    Om man inte har någon vetrinär hur får man tag på medesinen?
    Ska jag ta bort alla fiskarna om jag börjar se täken på symtomen?
  • Ouscazz

    • February 2009
    • 910

    #2
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se

    Kommentar

    • icecoollinda
      • January 2009
      • 65

      #3
      A tack visste inte ens att vi hade någon i märsta har aldrig hört tala som det.
      1000 gånger tack ska fixa det i morgon.

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Det är inte alls säkert att emtrylvet - metronidazol hjälper mot din typ av bukvattensot. Bukvattensot är ett symptom som döljer flera olika sjukdommar där den flagelatorsakde varianten (framförallt hos ciklider) botas med emtrylvetbaserade preparat (Octozin är ett du kan köpa i akvarieaffärerna). Vad jag förstår så är det en levandefödare du har som är sjuk - min erfarenhet är att i de fallen så är det en bakterieorsakd sjukdom som ger dessa symptom. Här är det preparat baserade på Nifurpirinol som Aquafuran som kan hjälpa. När det gått så långt som du beskriver brukar det inte gå att rädda fisken och du bör för fiskens skull avliva den så fort som möjligt.

        MVH lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • icecoollinda
          • January 2009
          • 65

          #5
          Ursprungligen postat av Lasse
          Det är inte alls säkert att emtrylvet - metronidazol hjälper mot din typ av bukvattensot. Bukvattensot är ett symptom som döljer flera olika sjukdommar där den flagelatorsakde varianten (framförallt hos ciklider) botas med emtrylvetbaserade preparat (Octozin är ett du kan köpa i akvarieaffärerna). Vad jag förstår så är det en levandefödare du har som är sjuk - min erfarenhet är att i de fallen så är det en bakterieorsakd sjukdom som ger dessa symptom. Här är det preparat baserade på Nifurpirinol som Aquafuran som kan hjälpa. När det gått så långt som du beskriver brukar det inte gå att rädda fisken och du bör för fiskens skull avliva den så fort som möjligt.

          MVH lasse
          Tack för svaret den är redan avlivad.

          Kommentar

          Arbetssätt...