Grodyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    #91
    Ursprungligen postat av eriahl
    Ett ogrundat påstående utan en rejäl och seriös forskning är att säga att tar man en näve då och då eller om t o m alla här tar så påverkas inget bestånd.
    - Ja, jag tror inte att "en näve då o då" i beståndsrika marker (i princip hela Sverige norr om Skåne) spelar någon somhelst roll. Helt riktigt.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #92
      Skriver bara ett ord som kommentar då: Fridlysta
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Keibo
        • November 2008
        • 468

        #93
        Alla här vet att de är fridlysta, men frågan enligt mig är om de borde vara det i hela världen. Argumenterar inte mot att de är fridlysta utan hävdar att ett ifrågasättande om detta kanske är aktuellt. Groddjurspopulationens minskning i världen betyder inte att alla arter minskar eller att detta inte är just regionsbundet.
        Mvh. Peter

        500L - Pelarakvarium

        1500L - Under förändring

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #94
          Ja, låtom oss duka upp en härlig förrätt på hajfenssoppa, eller kanske sköldpaddssoppa och en härligt krispig toast med en rökt bit av vår snart utrotade europeiska ål, den känslige kan här som alternativ istället välja dolksvans som har en unik smak av krabba!

          Dom senaste 30 åren har det försvunnit hundratals olika arter från världskartan så fortsätt gärna att debattera er rätt att ha åsikter om vad ni vill..

          Hajfensoppa någon?
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Rudde
            • February 2008
            • 17

            #95
            Ursprungligen postat av Keibo
            Alla här vet att de är fridlysta, men frågan enligt mig är om de borde vara det i hela världen. Argumenterar inte mot att de är fridlysta utan hävdar att ett ifrågasättande om detta kanske är aktuellt. Groddjurspopulationens minskning i världen betyder inte att alla arter minskar eller att detta inte är just regionsbundet.
            Det har i den här tråden förklarats så många gånger varför groddjur är fridlysta över lag att även en apa skulle förstå vid det här laget.
            Det är inget fel att diskutera men det bara inte in hos några här att arterna minskar globalt för varje år som går.

            Nej, det är inte alls säkert att alla arter minskar just nu, men det kan också förändras på några månader. Och en "Global massdöd" är just globalt, inte bara inom ett par olika regioner.

            Djur är inte fridlysta för att de är utrotade nu, utan för att de riskerar att bli det inom en kortare tidsperiod. Istället för att vänta tills det är kört helt, fridlyses ett djur i förebyggande syfte.

            Hur svårt kan det vara att förstå detta?

            Kommentar

            • Rudde
              • February 2008
              • 17

              #96
              Ursprungligen postat av Gaffel
              En helt förkastlig industri, det där.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #97
                Apropå exklusiva maträtter så varför inte lite Silurus glanis vid sida om oxå. Jag menar malrackarna finns än så smaktesta vore läckert.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Ham_puss
                  • May 2009
                  • 24

                  #98
                  sen när blev fråga fel?

                  En fråga till mumin bara, lite sent men dock förundrande vad har hans(keibo) ålder och studier med detta att göra, får det verkligen inte att hänga ihop känns som om detta är extremt OVIKTIGT! "Keibo är enligt sin profil 21, så det är nog bara så att han inte vuxit ur tonårstrotset än". Tonårstrots, för att man frågar? oj, varför ha ett forum då?
                  anser kanske att man borde få fråga utan att få svaren ner körda i halsen. (eller kan det va så att jag själv är yngre och blir lätt trött på sånt tjafs)
                  MVH Ham_puss

                  Kommentar

                  • sleepy
                    • March 2004
                    • 267

                    #99
                    Men du! vet du borde göra? du borde ta in äggen under studering. "hur många ägg överlever i detta akvarium under 10 dagar"

                    nej men skämt åt sido.....

                    Om ni inte alla har glömt, vilket jag markt dom flesta har. dessa grod ägg/yngel hadde nada chans att överleva. vad e de vi diskuterar igentligen?

                    "pölen" torkar ut och groder kan ej ta sig upp från "pölens" väggar. så igentligen kan man ju säga det ända humana är att man använder äggen när djuren ej är medvetande. eller att föra över dom till en annan damm. så vitt jag vet så finns det ingen lag att man "moste hjälpa grod ögg i nöd" men ni "lag freaks" kanske borde skapa en.

                    1000ägg x 0% övervnad = 0 vuxna groder
                    1000ägg-200ägg med 0% överlevnad=> guess what??

                    Sunt förnuft och ödmjukhet går över alla lagar, jallefall i mina varderingar, sen kan ju fabror konstapel säga vad han tycker med ifs.....

                    I vanliga fall så bör man vara mer rädd om djuren självklart. Men i detta fallet kan ju ni "tree huggers" åka till äggen och rädda dom ifall ni orkar, för detta är la eran plikt nu som svenska medborage att värna om naturen och våra fridlysta djur? men jag antar att ni e för lata, och hällre sitter framför datorn med era feta löner för att sedan pendla till jobbet med eran bil. men det är la inte naturfarligt? nej nej! bara den största naturbovven i värden ^^
                    nej men oj? bil kan vi ju inte leva utan!

                    säger ju självklart inte att alla har feta löner och lever naturfarligt, men oftast så är det så mycke dubbelmoral dom flesta personer här i sverige. man kan du dra ut ett antal exempel på dagen politiker tex. och dom ska ju vara sveriges ledare? som vi alla har röstat fram? kanske lite väl offtopic ifs...


                    lite blurrigt o konstigt kanske men va kan man förventa sig kl 4 på natten ^^
                    oj da.... jag har ju själv bil snacka om dubbel moral! "golfclap" "logging off"
                    ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      Ursprungligen postat av perfetto
                      - Ja, jag tror inte att "en näve då o då" i beståndsrika marker (i princip hela Sverige norr om Skåne) spelar någon somhelst roll. Helt riktigt.
                      Det här handlar alltså inte bara om en damm där ingen groda har en chans att överleva.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • sleepy
                        • March 2004
                        • 267

                        Ja undra varför eriahl? för alla ignorerade det tottalt, och sedan fick han försvara det påståndet ni hittade på i era huvuden! läs om så kan du lätt se hur tråden ändras efter varje påhopp!

                        Undra vem som e stört miljöbov Bilisten eller han som tar upp 200 grod yngel/ägg på ett år?. vem tror du Mördar mest? ifall man bara kollar på groder så bör de forfarande vara bilisten. Men glöm inte att han dödar mängder av annat med!

                        Det där med grod antalet minskar drastiskt har deffentivt inte att göra att någon matar med dom. utan att de finns så många idoter (M2) som kör bil utan att tänka på effecterna!
                        ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

                        Kommentar

                        • Riddaren
                          • June 2009
                          • 126

                          Jag vet inte om liknande exempel har tagits upp tidigare, men man kan ta t.ex. korpen. Denna fågel är fridlyst, det påstås vara en sällsynt fågel. Trots detta kan jägare och friluftsmänniskor se att de är i princip lika vanliga som den högst ordinära kråkan.
                          När sen korpen blir ett problem i form av att äta enormt mycket andra djur så kan det bli ett problem i vissa områden.
                          Är det då oetiskt och respektlöst att skjuta denna fågel endast för att den är fridlyst? Respekterar man dess liv mindre genom att skjuta den? Och isåfall, betyder detta att livet av ett djur är mer värdefullt om Sverige rikes lag fridlyser det?

                          P.S.
                          Vildsvinet ses som ett stort problem i samhället och det uppmuntras hela tiden till att jägare ska skjuta mer och mer. Är det mer etiskt än att släppa en fisk i en damm där det finns grodyngel?
                          ______________________________________________
                          540 L + 540 L + 47 L
                          Entusiastisk amatör

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            Blir rapning igen från min sida. Att medvetet döda fridlysta djur är alltid fel vilket slags djur det än är. Om man nu inte får tillstånd att skjuta av ett litet antal pga stora problem.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • MattiasL
                              • September 2006
                              • 1479

                              Jag känner en som fick hela väggen på sitt trähus sönderhackad av en hackspett. Han begärde tillstånd att få skjuta den men nekades. Försäkringsbolaget vägrade sedan att betala för skadorna eftersom han inte gjort någonting för att hindra fågeln från att hacka.
                              Det blev riktigt dyrt för en pensionär med låg pension, men han följde lagen... Synd att inte myndigheterna kunde stödja honom med lagning av väggen när han faktiskt följde deras beslut!
                              Qui audet adipiscitur!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...