Grodyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jockson
    • December 2008
    • 248

    Grodyngel?

    Funderade på om grodyngel/smågrodor skulle kunna funka som "godis" till mina ciklider?
    Mvh.
    Jocke
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    är tanken att du ska ut och fånga grodyngel/smågrodor så är det ett stort nej som svar på din fråga, då dessa är fridlysta!!!
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Alla amfibier och reptiler är det så du inte börjar fundera på t ex salamandrar ist.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Och när jag matade med dem på 1980-talet innan de blev fridlysta så gick det inte alltid så bra heller.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Keibo
          • November 2008
          • 468

          #5
          Jag funderade på att mata med grodyngel nu jag med då en polare fått fullt med ägg i sin damm nu i helgen, vilket lägligt nog var innan fisken for i
          Mvh. Peter

          500L - Pelarakvarium

          1500L - Under förändring

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Keibo
            Jag funderade på att mata med grodyngel nu jag med då en polare fått fullt med ägg i sin damm nu i helgen, vilket lägligt nog var innan fisken for i
            Finns det gott om gömställen i dammen så klarar sig massor av grodyngel från att bli uppätna.
            Varje år föds det mängder av grod och paddyngel i vår trädgårdsdamm. En större fiende till dessa yngel är nog att man drar igång pumpen i dammen - därför startar vi aldrig dammfiltret innan halva sommaren har gått.

            Som flera redan har skrivit så är de fridlysta och man skall självklart inte mata sina akvariefiskar med dessa.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Keibo
              • November 2008
              • 468

              #7
              Så det är alltså inte tillåtet att fiska upp äggen/grodynglen och mata fiskar med dem, men det är ok att sätta i rovfisk i dammen eller sätta igång pumpen och ha ihjäl dem på det sättet? Tämligen störd lag, fridlysta växter som sätter sig mitt i gräsmattan har en tendens att försvinna med gräsklipparen. Och nej dammen innehåller definitivt inte nog med skydd för att de skall ha en chans att komma undan... Kanske ska fråga om jag får husera mina firrar däri en vecka så de blir lite gödda.
              Mvh. Peter

              500L - Pelarakvarium

              1500L - Under förändring

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Du har inget vatten förhoppningsvis utan fisk i närheten du kan flytta rommen till? Bättre än att bli uppäten. Är det tomt på fisk kan man ju vänta med att släppa ut fisken för grodornas skull. Att släppa i dina ciklider ett tag för att göda dom vore dåligt. Dom ska ju inte ens gå i dammen sen.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Keibo
                  Så det är alltså inte tillåtet att fiska upp äggen/grodynglen och mata fiskar med dem, men det är ok att sätta i rovfisk i dammen eller sätta igång pumpen och ha ihjäl dem på det sättet? Tämligen störd lag, fridlysta växter som sätter sig mitt i gräsmattan har en tendens att försvinna med gräsklipparen. Och nej dammen innehåller definitivt inte nog med skydd för att de skall ha en chans att komma undan... Kanske ska fråga om jag får husera mina firrar däri en vecka så de blir lite gödda.
                  Det är inte tillåtet att plantera ut fiskar i naturliga dammar.
                  Dammen i min trädgård är byggd själv och fiskarna var där långt före grodorna, paddorna och salamandrarna som nu också har flyttat in där. Uppenbarligen så trivs de där och de blir bara fler och fler och varje gång grodorna/paddorna kläcks och de börjar lämna dammen så hoppar många av dom ner i källaren där jag har mitt kontor/akvarierum så jag får fånga upp dom och bära ut dom igen.
                  När de parade sig i våras var de så upptagna av detta så en av paddhonorna som uppenbarligen tröttnade på sin uppvaktning hoppade ner i källaren med en hane fastklamrad på ryggen. Jag fångade upp dom och förpassade dom tillbaka till dammen - fortfarande med hanen kvar på ryggen.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Keibo
                    • November 2008
                    • 468

                    #10
                    Förtydligande, så det är tillåtet att placera ut fisk i sin egenbyggda damm vilket leder till att man får placera ut fisken som övervintrat inomhus i dammen igen och totalt ignorera faktorn att dammen är översvämmad av grodyngel. Elelr har jag missförstått det hela då?
                    Mvh. Peter

                    500L - Pelarakvarium

                    1500L - Under förändring

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Strikt juridiskt så skall man nog (vet inte exakt) ha tillstånd för all hålnning av fiskar i dammar - även egenbyggda. Dessutom måste man i de flesta kommunder även ha tillstånd för att överhuvudtaget få gräva en damm i sin trädgård.
                      Själv har jag fiskarna ute året runt
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Keibo
                        • November 2008
                        • 468

                        #12
                        Här uppe skulle du behöva ha saltvattensdamm eller en rätt djup en för att kunna hålla fiskarna ute på vintern. I övrigt är det inte jag som ansvarar för dammen, men min granne sa iaf att det var ok att han tog över mina firrar ett par veckor om jag betalade elen för att värma upp dammen... så nu ska det gödas fengäddor och ormhuvudsfiskar på hans baksida -.-
                        Off topic: 1600 liter damm borde väl klara av att värmas upp från ca. dygnsmedel på 8 till 26 grader av 3000W doppvärmare?
                        Mvh. Peter

                        500L - Pelarakvarium

                        1500L - Under förändring

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Kan inte påverka ditt beslut. Men måste säga att det är ruskigt dåligt att sätta i dina fiskar ett par veckor bara för att göda upp dom på fridlysta djur. Ärligt talat hoppas jag att dina fiskar du sätter i dammen stryker med. Hade jag bott i närheten hade jag garanterat anmält dig/er när ni medvetet använder fridlysta djur som foder till fiskar i det här fallet. Tycker någon att det är ett otrevligt inlägg är det bara att anmäla så plockas det ju bort om det uppfattas så.
                          Jag själv t ex skulle inte ha något emot vanlig padda hemma i terrarium. Det är väldigt lämpliga "husdjur" både tåliga och lättskötta men pga fridlysningen gör jag inte så. Blir bara så förbannad när man inte ens kan respektera en lag om fridlysning av djur.
                          Senast redigerad av eriahl; 13 May 2009, 09:28.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            #14
                            Jag hoppas verkligen att ormhuvudsfiskarna inte trivs i dammen utan ger sig ut på vandring. Enligt mig så är det helt ansvarslöst att använda fridlysta djur till att mata upp dina fiskar. Varför börjar du inte en odling av foderfisk i stället ? Om du nu tvunget måste ha rovfiskar så tycker jag att du skall lösa foderfrågan på ett vettigare sätt.
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • Keibo
                              • November 2008
                              • 468

                              #15
                              Ursprungligen postat av Guy Palm
                              Jag hoppas verkligen att ormhuvudsfiskarna inte trivs i dammen utan ger sig ut på vandring. Enligt mig så är det helt ansvarslöst att använda fridlysta djur till att mata upp dina fiskar. Varför börjar du inte en odling av foderfisk i stället ? Om du nu tvunget måste ha rovfiskar så tycker jag att du skall lösa foderfrågan på ett vettigare sätt.
                              Fridlysta djur som ändå inte kommer överleva i den plats de är i nu? Grodorna som parade sig i dammen inatt höll nätt och jämt på at ta sig upp nu då vattnet börjat sjunka undan till normal nivå, och när vattnet om ett par veckor nått den normala nivån så är det i princip 50cm vertikal slätslipad stenvägg som de måste kravla sig upp för för att komma ut i det fria... Så det är nog ingen större anledning till att misstänka att mina ormhuvudsfiskar skulel vandra iväg 'any time soon'. Vidare är det inte direkt brist på den vanliga grodan där jag bor utan snarare ett problem.

                              Du har inget vatten förhoppningsvis utan fisk i närheten du kan flytta rommen till? Bättre än att bli uppäten. Är det tomt på fisk kan man ju vänta med att släppa ut fisken för grodornas skull. Att släppa i dina ciklider ett tag för att göda dom vore dåligt. Dom ska ju inte ens gå i dammen sen.
                              Ursäkta missade denna post-en helt. Nej jag tänker inte ta upp hur mycket grodägg som helst och transportera alltsammans med lastbil till någon sjö i närheten, och jag är inget fan av att gå i skogen med 20-30 hinkar fyllda med grodägg heller. Så det blir nog inte av. Ni kan hoppas mina ormhuvudsfiskar stryker med om ni vill, jag tänker göra så för att nyttja äggen istället för att göra som min granne föreslog idag, att helt enkelt starta pumpen eller tömma dammen på vatten helt. Bättre att nyttja näringen än att slänga bort den enligt mig.
                              Mvh. Peter

                              500L - Pelarakvarium

                              1500L - Under förändring

                              Kommentar

                              Arbetssätt...