mata med fiskfile

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johag86
    • April 2006
    • 124

    mata med fiskfile

    Hej!

    Jag har köpt pangasiusfileer (hajmal) och undrar om jag kan mata mina tanganyika med tinade bitar av filen? Finns det några "ground rules" vilka fileer man inte matar med?
    400 lit tanganyika
    160 pitbull
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Fisk är bra mat för de flesta men dom här afrikanska cikliderna är inte min starka sida.
    Grundregeln är dock att undvika fet fisk, lax t ex.
    Då blir fettdroppar i ytvattnet
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag tror inte att Pangasius är så fet så ur den synpunkten borde det funka.
      Sedan beror det ju förstås också på vilka Tanganyikaciklider du har i akvariet - att ge det till extremt herbivora arter som Tropheus och Petrochromis är dock definitivt inget man kan rekommendera. Risken är stor att det slutar med katastrof.

      Har du stora rovfiskar som Frontosa kan det nog funka bra - för övriga carnivora och omnivora arter skulle jag dock rekommendera att du maler ner en del i en räkmixblandning.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        Jag vet inte om den Pangasiusen är lämplig som fiska föda men den är mager i kötet. Jo en annan roliga sak eller tragisk hur man nu väljer och se på saken. Hajmalen såldes för ett antal år sedan som akvarie fisk döm av köparnas förvåning när den trevliga lilla karabten på 15 cm bara fortsatte att växa..... Den kan bli upemot 4kg om jag inte minns helt fel.
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        Arbetssätt...