hur mata under semestern?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ambjörn
    • February 2008
    • 77

    hur mata under semestern?

    Semestertider närmar sig och jag har sett olika varianter på hur man ska utfodra fiskarna, så nu undrar jag:
    1) Ska man vänja fiskarna vid att äta lite innan man åker bort, så att de klarar "svälten" bättre, eller ska man tvärtom se till att de lägger på sig lite extra inför matbristen? Och hur gör man isf detta enklast?
    2) Klarar de sig om de får mat bara en eller två dagar, sedan ett längre uppehåll, sedan mat en eller två dagar, sedan uppehåll igen osv. Semester kommer nog att vara upplagd på det viset när vi åker fram och tillbaka till sommarstugan, åker hem för att kolla post, blommor och tvätta.
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Semester/helg tabletter. Små mattabletter som sakta löser upp sig själv inom viss tid.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Ursprungligen postat av JojjeN
      Semester/helg tabletter. Små mattabletter som sakta löser upp sig själv inom viss tid.
      Har du egen erfarenhet av dessa? Har för mig att jag läst här på zoopet någonstans, för längesen, att de inte är ett bra alternativ att använda. Någon mer kunnig får dock rätta mig om jag har fel.

      MVH Johan

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Vuxna individer av de allra flesta fiskarter klarar ett par dagar utan mat helt utan problem, till undantgen hör de vanliga ungfödarna, deras matsmältningssystem mår inte bra av att vara helt utan mat ens ett helt dygn, för dom kan helg/semester-tabletter vara till viss hjälp, men generellt sett är de inte särskilt bra.

        Foderautomat är den tekniska lösningen som fungerar bäst, bör anskaffas och injusteras ett tag före semestern, och den bör ställas en aning snålt, så att vattnet inte belastas så hårt när ingen är hemma och byter vatten, men när det bara gäller ett par dagar så är det väl inte så petigt.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Hur långt är det längre uppehållet? Foderautomat är ju bra om länge utan mat.
          Det är inte bra att snålmata innan för att dom skulle vänja sig vid lite mat. Att ge dom lite extra varje dag någon vecka innan så har dom lite hull att ta av sas är bättre
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • ambjörn
            • February 2008
            • 77

            #6
            Ursprungligen postat av eriahl
            Hur långt är det längre uppehållet?
            En vecka, plus minus någon dag.

            Tack för alla svar...

            Har också tänkt på sådana där långtidsverkande tabletter, men jag förstår inte hur de funkar - kommer inet malarna och snäckorna att gnaga i sig dem på nolltid alternativt att de bara ligger och skitar ner vattnet?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Fiskarna klarar sig bra utan mat i en vecka eller 2. Man skall självklart inte börja svälta dom innan man åker.
              Mata normalt eller lite extra innan du åker - byt vatten innan - och lämna dom.
              Större problem är ofta värme/belysning. Ett tillbommat hus kan bli mycket varmt och ett varmt vatten gör vattnet mindre syrerikt.
              Har du inga växter i akvariet - släck belysningen helt.
              Har du växter i akvariet skaffa en timer som ställs in på färre timmar än vad belysningen normalt är på.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Skippa sånt där semesterfoder. En vecka utan mat är ingen fara. Med lite extra hull på dom innan dessutom så.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av ambjörn
                  Har också tänkt på sådana där långtidsverkande tabletter, men jag förstår inte hur de funkar - kommer inet malarna och snäckorna att gnaga i sig dem på nolltid alternativt att de bara ligger och skitar ner vattnet?
                  Finns olika kvaliteer på semesterfoder - de billiga vita blockens enda fördel är att de är billiga.
                  Om du måste mata - skaffa iställlet en foderautomat av hög kvalitet som du noggrant testar innan. Som Erik skriver - ställ in den så att den doserar ut mindre än vad som är normal matning.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Johanski, Ja, när föräldrarna hade akvarium för 4-5 år sen så använde vi semester foder, och det funkade utmärkt.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Xul
                      • January 2007
                      • 709

                      #11
                      Att mata för lite kan dock ha sina sidor........


                      Typ Vart tog mina neontetror vägen .....

                      Men det beror på fiskarna

                      Kommentar

                      • vronkan
                        • October 2007
                        • 160

                        #12
                        tänkte passa på och fråga lite.... jag har 2 st lite större akvarium ett 160 liters med platy + en mal. ett 250 liters med briljanttetror, pansarmal, siamesiska algätare och guldbarber. plus 2 mindre ena med platyyngel och det andra med otosinclus och en parotocinlcus. Nu till frågan var i en akvarie affär och fick tipset att jag skulle dra ner på matningen först varannan dag och sen var tredje och sen använda semestermatare som matar var 3 dag till 250 liters och sen försöka få igång algtillväxten i det med platysarna så att dom klarar sig på det. har än så länge bara gått ner till varannan dag. när jag läser svaren här så börjar jag fundera på hur jag ska göra. Någon som har tips?

                        ska jag öka matningen eller ska jag fortsätta som jag blev rådd? jag ska vara borta en vecka.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Som sagt samma råd gäller för dig som för Ambjörn.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • vronkan
                            • October 2007
                            • 160

                            #14
                            ok då kör jag nog med en semester matare och då till min nästa fråga. Jag fick med en när jag köpte mitt akvarium men fick inte med någon beskrivning till. Det som står på den är ferplast och den är batteri driven men jag har inte prövat den än för jag går oftast inte så bra ihop med elektronik

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av vronkan
                              ok då kör jag nog med en semester matare och då till min nästa fråga. Jag fick med en när jag köpte mitt akvarium men fick inte med någon beskrivning till. Det som står på den är ferplast och den är batteri driven men jag har inte prövat den än för jag går oftast inte så bra ihop med elektronik
                              Och vad var frågan?
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...