Semester, kommer dom att klara sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmmma
    • February 2007
    • 17

    Semester, kommer dom att klara sig?

    Hej.

    Jag kommer under sommaren att vara tvungen att åka ifrån mina fiskar i minst 4 veckor (kanske mer) i stöten, under hela sommaren (mitten av augisti).
    Hur ska jag göra så att de klarar sig?

    Har en foderautomat som jag just nu kör på test så att allt funkar, men kommer maten att räcka så pass länge?
    Foderautomaten är en NutraMatic2x, någon som vet hur länge en fullladdad sådan räcker?

    Är det bästa att ge lite lite mat varje dag (den matar två gånger om dagen) eller lite mera för att låta det ta slut innan jag kommer tillbaka?
    Har tyvärr ingen som kan se efter dom, är student och alla åker hem till sommaren.

    Så snälla hjälp mig!
  • mange016
    • May 2006
    • 341

    #2
    Har ingen aning om hur länge en såndär fullladdad foderautomat räcker men om du börjar 2-4 veckor innan du ska bort att mata mindre o mindre så blir ju fiskarna vana med det så sen när du är borta kanske du kan mata varannan dag eller vad 3dje dag om det nu går att ställa in det på en foderautomat ?! bara lite tips, kommer säkert flera !

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Nog bättre att göra tvärtom och göda på dom lite extra innan. Vattenbyten blir extra då oxå. Sen kan det gå flera dagar utan problem utan mat
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Hong
        • February 2007
        • 61

        #4
        Med tanken på vattenskvalite ska man mata fiskarna väldig lite och en gång om dag eftersom man inte har möjlighet att byta vatten på längre tid. Den foderautomat som du har köpt är jag osäker på att man kan ställa in en gång om dag. annars försöker man så lite mängd foder på gång som möjligt. En full laddad foderautomat(ca 1 dl) räcker gott och väl för en månadsbruk. För mina med full laddade foder räcker fler månader. Lycka till!

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Menar självklart inte att mata så det blir kvar på botten utan lite extra/dag ett tag innan men såpass att dom äter allt. Inga monstermängder. Synd att börja svälta fiskarna redan ett par veckor innan man åker tycker jag. Vattenbyte gör man extra småbyten oxå innan man åker. Sen alltid bra om någon kan kasta ett öga så pumpar tex inte stannat.
          Senast redigerad av eriahl; 27 May 2008, 22:03.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Emmma: ge inte xtra mat innan du åker iväg utan dra helst ner lite succesivt på mängden en vecka före... kör automaten redan nu så att lär dig hur inställningen ska vara för lagom fodermängd! använd inte flingfoder i automaten utan istället granulatfoder om du inte redan gör det, flingfoder blir fuktigt och klumpar sig! Hur stort akvarium har du och vilka fiskar?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Emmmma
              • February 2007
              • 17

              #7
              Tack så mycket för svaren, så det är lite mat varje dag som gäller? Kollade upp min foderautomat, den ger automatiskt mat två gångar varje dygn. Går inte att ställa in något mer än doseringsmängden, så det blir väl lite varje gång d?

              Kommentar

              • Emmmma
                • February 2007
                • 17

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Emmma: ge inte xtra mat innan du åker iväg utan dra helst ner lite succesivt på mängden en vecka före... kör automaten redan nu så att lär dig hur inställningen ska vara för lagom fodermängd! använd inte flingfoder i automaten utan istället granulatfoder om du inte redan gör det, flingfoder blir fuktigt och klumpar sig! Hur stort akvarium har du och vilka fiskar?
                Okej, funkar det inte alls med flingfoder?

                Jag har ett akvarium på 110 l med 2 gurami, 2 praktbotia, 2 guldfiskar (ska försöka skänka bort dem innan sommaren) och några ancistrus (två vuxna och några ungfiskar)

                Kommentar

                • tessilago
                  • July 2007
                  • 373

                  #9
                  Hm, jag vet inte vad som är rätt att göra men i din sits hade jag nog sålt eller skänkt bort fiskarna så hade jag inte behövt oroa mig för dem.
                  Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Tydligen flera som minskar på maten redan innan fiskarna får lite om något under en period. Så kör på deras linje. Det är säkert bäst.
                    Om jag skulle vara med i tex Robinssonprogrammet eller något liknande så skulle iaf jag lägga på mig lite extra kilon innan. Att gå ner i vikt innan ett sånt program är knappast smart men det är iofs människor. Att jag skulle göra så med fiskar oxå visar nog bara så fel jag oftast tänker.
                    Senast redigerad av eriahl; 28 May 2008, 01:37.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Tydligen flera som minskar på maten redan innan fiskarna får lite om något under en period. Så kör på deras linje. Det är säkert bäst.
                      Om jag skulle vara med i tex Robinssonprogrammet eller något liknande så skulle iaf jag lägga på mig lite extra kilon innan. Att gå ner i vikt innan ett sånt program är knappast smart men det är iofs människor. Att jag skulle göra så med fiskar oxå visar nog bara så fel jag oftast tänker.
                      man tycker ju att man ska äta upp sig ordentligt innan en period med svält men ack så fel
                      kroppen kommer då skrika efter föda ganska omgående eftersom den är van vid överflöd men har man istället hållt igen regält så ställer kroppen in sig på svält och tar bättre vara på den lilla mängd som den får! om du kollat på robinson så har du kunnat se att de lätt överviktiga och mulliga har haft väldiga problem medans de redan tunna inte lidit just alls...
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Emmmma
                        • February 2007
                        • 17

                        #12
                        Då ska jag dra ner på maten till dom. Men hur länge tror ni att en fullladdad automat räcker?

                        Kommentar

                        • Hong
                          • February 2007
                          • 61

                          #13
                          hur mycket ryms i foder behållare på din automat? 1 dl flingfoder räcker i 2-3 mån om man matar fiskarna 1 gång/dag. lite mängd.

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Tre veckor har jag lämnat fiskarna vid flera tillfällen under de senaste åren.
                            Nästan alla överlever utan mat. Rejält vattenbyte innan är dock ett måste.
                            Jag har läst om en ryss i USA som som rapporterade att hans fiskar dog i mindre utsträckning när han tog tre veckor i hemlandet än när han var hemma och skötte om dom så bra som han kunde. Och han skötte verkligen om sina killis.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • Martin85
                              • February 2008
                              • 465

                              #15
                              Den automaten går ju på 2st 1.5v batterier.

                              Riv ut batterierna och skaffa en tansformator som ger den spänningen, snabbkoppla lite och kör sen tansfon via en vanlig timer så kan du dra ner på matningen men ändå behålla automaten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...